loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خاطرات سال های نجف (دوره دو جلدی)

5 (2)

ناشر موسسه چاپ و نشر عروج

گردآورنده کتاب موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 502

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37218 10003022
295,000 265,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر در دو جلد است که در جلد اول آن خاطرات شش تن و در جلد دوم خاطرات نه تن از شاگردان امام خمینی است که عمدتاً در سالهای اقامت اجباری امام در نجف افتخار درک محضر ایشان را داشته و گفتنی های جالب و شنیدنی را بازگو نموده اند.

کتاب خاطرات سال های نجف در دو جلد به بازگویی خاطرات پانزده تن از شاگردان امام خمینی(س) می پردازد که عمدتاً در سال های اقامت اجباری حضرت امام در نجف افتخار درک محضر ایشان را داشته و گفتنی های جالب و شنیدنی را از آن دوران به خاطر سپرده اند. این اثر بیست و هشتمین کتاب از مجموعه "یادها" است که توسط گروه تاریخ معاونت پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) منتشر می شود.

گروه تاریخ معاونت پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با اعتقاد به پایه گذاری تاریخ نویسی انقلاب اسلامی بر دیده ها و شنیده های واقعی حاضران و ناظرانی که بار عظیم انقلاب را بر دوش کشیده اند و دشواری ها و ناملایمات جانفرسایی را در راه پیروزی آن بر جان خریده اند، ضبط و ثبت خاطرات این تاریخ سازان را در شمار برنامه های اصلی خود گنجانده و بر آن است تا پس از تنظیم و تدوین آن ها، با رعایت اصول علمی و امانتداری و بدون هیچ گونه داوری، خیل عظیم مخاطبان را در حال و آینده از جزئیات این بخش از تاریخ ایران بهره مندگرداند.

در جلد اول حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمدحسن اختری از خاطرات خود از هجوم رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه آغاز کرده است و در خلال اظهارات خود به حوادث و فراز نشیب های مبارزه در محل اقامت خود سمنان، قم و نهایتاً نجف اشاره می کند.

حجت الاسلام و المسلمین سید اسدالله امامی میبدی نیز سرفصل هایی از زندگی چندساله امام در نجف را مورد توجه قرار داده که نحوه ورود امام به نجف، نمونه هایی از مراودات امام با سایر مراجع آنجا، آداب زیارت و دعای ایشان و ... از آن جمله است.
آیت الله سیدعباس خاتم یزدی پیرامون نحوه ورود امام به عراق و استقبال از ایشان، ویژگی های علمی و درس ایشان و ابعاد مختلف شخصیت حضرت امام خاطراتی را نقل کرده است.
آیت الله محمود قوچانی که ارتباط نزدیکی با امام داشته از مسائل مختلف بیت امام، شخصیت ایشان، نحوه تدریس، چگونگی وصول و هزینه وجوهات و برخی دیدارهای مهم امام سخن گفته و مراحل آماده سازی و انتشار تحریرالوسیله امام را توضیح داده است.
آیت الله سیدمحمدباقر مصطفوی هر چند بسیار کوتاه سخن گفته اما در لابلای آن سخنان نیز وجوهی از چهره و شخصیت امام قابل فهم و دریافت است.
حجت الاسلام و المسلمین هادی مقدس شنیدنی هایی از نحوه اداره حوزه نجف قبل از امام و مشکلات آن، رابطه مراجع با امام، شهریه و برخورد امام با مقامات عراقی به خاطر اخراج ایرانیان از آن کشور را نقل کرده است.

در جلد دوم نیز آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی از نحوه استقبال از امام در عراق، درس امام در نجف و ویژگی های آن، زیارت عتبات مقدسه، شهادت حاج آقا مصطفی و اخراج ایرانیان از عراق سخن گفته است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا برقعی در رابطه با ویژگی های اخلاقی حضرت امام نظیر توجه به نظرات و پیشنهادات دوستان، توکل به خداوند و توجه به دوستان، توجه به وحدت مسلمین و نظر امام در رابطه با سازمان مجاهدین خلق و سعدون شاکر در محضر امام اشاره کرده است.
آیت الله محمدرضا رحمت پس از بیان سابقه خانوادگی و چگونگی ورودش به حوزه علمیه قم به بررسی شرایط حاکم بر این حوزه پس از فوت آیت الله العظمی بروجردی پرداخته و مسائلی نظیر جمع آوری هجده هزار امضا در حمایت از حضرت امام، چگونگی دستگیری شهید هاشمی نژاد، هجرت به نجف اشرف، توزیع جزوه های حکومت اسلامی، ضبط درس های امام، سنت شکنی های امام درنجف، ممانعت امام از تبلیغ مرجعیت خود، ارتباط با گروهها، خاطراتی از حاج آقا مصطفی خمینی، مقابله با حکومت بعثی عراق، چگونگی دستگیری در نجف، حرکت های مسلحانه، تشییع جنازه آیت الله سید مصطفی خمینی و مسائل پس از پیروزی انقلاب را بیان کرده است.
آیت الله سید محمد سجادی نیز به بیان ویژگی های علمی درس و اخلاقی حضرت امام و خاطراتی از حاج آقا مصطفی خمینی پرداخته است. حجه الاسلام و المسلمین اسماعیل فردوسی پور نیز مطالبی در رابطه با تشکیل روحانیت مبارز خارج از کشور، درگذشت دکتر علی شریعتی و پیام امام، شهادت حاج آقا مصطفی و اوج گیری انقلاب بیان کرده است. آقای محمد تقی متقی شنیدنی هایی از نحوه استقبال از امام در عراق و ویژگی های اخلاقی ایشان بیان داشته است. آیت الله هادی معرفت نیز به بیان ابعادی از شخصیت اخلاقی حضرت امام و ویژگی های علمی ایشان پرداخته است. حجة الاسلام و المسلمین موسوی و حجة الاسلام و المسلمین محمدرضا ناصری نیز خاطراتی از موضع گیری ها و مسائل مبارزاتی بیان داشته اند.

این اثر دارای فهرست آیات و روایات و فهرست اشخاص و اعلام است که در مراجعه می تواند مورد استفاده محققین و علاقمندان قرارگیرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما