loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چشم اندازهای فلسفی و معنوی اسلام ایرانی - جلد دوم: سهروردی و افلاطونیان پارس

ناشر سوفیا

نویسنده هانری کوربن

مترجم انشاءالله رحمتی

تحقیق و تنظیم کتاب انشاءالله رحمتی

مستندساز انشاءالله رحمتی

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 702

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

عنوان «اسلام ایرانی» یا به عبارت کامل تر، اندر اسلام ایرانی: چشم اندازهای فلسفی و معنوی آن، که هانری کربن برای شاهکار خود برگزیده است، از یک جهت عنوانی برانگیزاننده و جالب نظر است و از جهت دیگر البته ممکن است جلوه زننده ای داشته باشد. ممکن است در نگاه نخست این را متبادر به ذهن کند که گویی سخن از اسلامی با صبغه نژادی و جغرافیایی در میان است. خود کربن هم متفطن به این مطلب است و حتی در همان زمان حضورش در ایران و در ضمن گفتگوهایش با محققان ایرانی، این موضوع برایش مطرح بوده است.

ولی چنین عناوینی هر یک به نحوی برای بیان مقصود کربن و نامی که خود انتخاب کرده است، نارسا می نماید. مثلاً بدیهی است که تعبیر «اسلام شیعی» برای بیان این مقصود نه جامع است و نه مانع، زیرا هرچند پیوند وثیقی میان تشیع و ایران زمین موجود است،ولی بدیهی است که نه همه شیعیان ایرانی اند و نه همه ایرانیان شیعه مذهب.

کربن روش خود را پدیدارشناسی معرفی می کند و تاکید می ورزد که پدیدارشناسی وی بیش از آنکه با شیوه پدیدارشناسی فیلسوفان مدرن، فیلسوفانی چون ادموند هوسرل و مارتین هایدگر منطبق باشد، مطابق با کشف المحجوب عارفان مسلمان است. اساس این کشف المحجوب را «نجات پدیدارها» معنا می کند. منظور از «نجات پدیدارها» این است که بگذاریم یا مجالی فراهم سازیم تا امور همانگونه که هستند، خود را پدیدار سازند، پدیدارشناسی او به معنای شناخت حقایق امور است، آنگونه که بر ذهن و ضمیر کسانی که در معرض شان قرار دارند، منکشف می شوند.

بنابراین، دراینجا وقتی سخن از «اسلام ایرانی» به میان می آید، هرگز اسلامی که ساخته ایرانیان است یا حتی اسلام آنگونه که در ذهن و ضمیر ایرانیان شکل گرفته است، در مدنظر نیست. بدیهی است که اگر این عبارت اینگونه معنا شود، باید پذیرفت که خلوص و قدسیّت اسلام، دستخوش تصرفات ایرانیان واقع شده است. این تلقی نه فقط با حقیقت اسلام، بلکه با حقیقت دین و عرفان تعارض دارد.

جلد دوم مجموعه اسلام ایرانی با عنوان «سهرودی و افلاطونیان پارس» به معرفی سهروردی و فلسفه اشراق او اختصاص یافته است و به تعبیر مترجم کتاب - که پیش از این نیز ترجمه چندین کتاب مهم دیگر کربن را در کارنامه خود دارد - در این اثر هانری کربن به بازخوانی آثار سهروردی آنچنان پرداخته که خود سهروردی آثار پیشینیان خویش را بازخوانی می کرده است و کربن در این کتاب تنها دستاورد تتبعات و تاملات خویش در متون را عرضه نکرده بلکه به نوعی این نوشتارها دستاورد تجربه ژرف نویسنده از عوالم معنوی ایرانیان و ارتباط وجودی ای است که این مقاله فرانسوی با آن برقرار کرده است. بر این اساس در این جلد، کربن در پی تبیین حکمت اشراق سهروردی و طرح وی در زمینه احیای حکمت پارسیان باستان و تلاقی شاخه های اصیل شجره حکمت نبوی در سهرودی و دیگر حکیمان اشراقی است.

ترجمه این مجلد از اسلام ایرانی بر مبنای متن فرانسوی آن صورت گرفته است. مترجم در مورد مطالبی که از متون عربی نقل و به زبان فارسی ترجمه شده بوده، عمدتاً هم متن عربی را نقل کرده و هم ترجمه فارسی آن را آورده است.

مجموعه چهار جلدی اسلام ایرانی، حاصل بیش از بیست سال پژوهش نویسنده درباره ابعاد معنوی و فلسفی اسلام است آنگونه که بر ذهن و ضمیر ایرانی پدیدار شده است. این اثر نه فقط دستاورد تتبعات و تألمات عالمانه در متون، بلکه رهاورد تجربه ژرف نویسنده از عوالم معنوی ایرانیان و ارتباط وجودی کم نظیری است که با آن عوالم برقرار داشته است.

فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:
*پیشگفتار مترجم
1- درآمد
2- سنت سینایی - اشراقی
3- نظریه امامت در سیت سینایی - اشراقی
4- واقع گرایی معنوی

*چکیده دفترهای اول و دوم
- دفتر دوم: سهروردی و افلاطونیان پارس

*فصل اول: طرح عظیم همه عمر سهروردی

*فصل دوم: حکمت اشراقی

*فصل سوم: نور جلال (خورنه) و فرشته شناخت مزدیسنا

*فصل چهارم: نور جلال و جام مقدس

*فصل پنجم: رساله عقل سرخ و حماسه عرفانی ایران زمین

*فصل ششم: قصه غربت غربی و حماسه عرفانی

*فصل هفتم: سنت اشراقی

*پی نوشت های فصول
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما