loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

طهرانی ها: پنجره ای به آداب و رسوم اهالی تهران قدیم

ناشر میراث اهل قلم

نویسنده سمانه سمندریان

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 72

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

عناوینی چون «ته ری یا ته ران»، «از لانه مورچگان به پایتخت»، «قلیان از نان شب واجب تر»، «کنترل بازار و قیمت ها»، «رابطه غسل و بوق حمام»، «کنترل بازار و قیمت ها»، «نوروز در طهران»، «شب چهارشنبه سوری» و ... از عناوین این کتاب کوچک و کم حجم هستند. گرد آرونده این اثر سمانه سمندریان تلاش کرده تا در کتاب خود به حال و هوای طهران و مردم طهران قدیم بپردازد که هم جنبه های اجتماعی و هم جنبه های فرهنگی و آداب و رسوم طهرانی های قدیم را در کتاب خود نمایش دهد.

سمندریان برای نوشتن این اثر خود از منابعی چون کتاب «تهران قدیم» جعفر شهری، «طهران عهد ناصری» ناصر نجمی، «اسطوره تهران» جلال ستاری بهره برده است.

برای نمونه در بخش «قلیان از نان شب واجب تر» آمده است:

در طهران قدیم، تقریبا هیچ خانه ای نبود که در آن قلیان نباشد و اگر کسی قلیان نداشت، متمدن بحساب نمی آمد. بدین ترتیب، بدون قلیان که جزیی از ضروریات بود، هیچ کاری صورت نمی گرفت؛ نه معامله، نه مهمانی، نه مذاکره، نه عروسی، نه هیچ خوش گذرانی و عیشی!... به هنگام تعارف قلیان و یا موقعی که قلیان کش آن را به دیگری می داد، تهرانی ها آداب و رسوم خاصی را باید رعایت می کردند. وقتی اولین قلیان به مهمان تعارف می شد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما