loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تولید علم و فناوری در کشور (جریان شناسی، توانمندی ها و آسیب شناسی)

ناشر راه دان

نویسنده محمدعلی کی نژاد | غلامرضا بصیرنیا

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 304

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

انقلاب اسلامی برای تحقق آرمان های خود و تشکیل تمدن نوین اسلامی نیاز به سازوکار های هماهنگ و مناسب با مبانی فکری خود برای ایجاد ساختار تمدنی دارد.
لذا طرح موضوع جنبش نرم افرازی و نهضت تولید علم و فناوری از طرف مقام معظم رهبری در دهه سوم انقلاب را می توان در همین راستا و در جهت دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی دنبال کرد. محصول نهایی این نهضت، ارائه الگویی جدید در ترکیب دین و شیوه های مدیریتی برای اداره امور است.
از این رو جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم و فناوری را باید به عنوان بستر مناسبی برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی در جهت هدف اصلی انقلاب اسلامی دانست.
در این تحقیق تلاش شده است تا تمام فعالیت هایی که به ترتیب در دوره زمانی مورد بررسی برای تولید علم و فناوری در کشور انجام شده است، مورد بررسی قرار گیرد تا با جریان شناسی تولید علم و فناوری آن و ارزیابی توانمندی ها، آسیب شناسی نظام تولید علم و فناوری، راهکارهای توسعه آن ارائه شود.
به این منظور پس از ارائه یک چارچوب مفهومی از علم و تولید آن، جریان های مختلف فکری در مورد امکان پذیری تولید علم و فناوری و جریان شناسی سیاست های علم و فناوری در برنامه های توسعه ای کشور بررسی شده است.
در ادامه، بسترها و الزامات راه اندازی نهضت تولید علم و فناوری مرور شده و فعالیت نهادها و دستگاه های قانون گذار و سیاست گذار برای بسترسازی رشد علم و فناوری در کشور تشریح شده است.
بررسی وضعیت شاخص های تولید علم در کشور و فناوری های برتر و دستاورهای کشور در این زمینه و نیز آینده نگری این فناوری ها در سه فصل پیاپی بیان شده است.
در فصل پایانی نیز به آسیب شناسی روند تولید علم و ارائه راهکارهای تسریع در تولید آن در کشور اشاره شده است.
سرفصل های اصلی کتاب عبارت است از:
1. مفهوم شناسی
2. جریان های فکری تولید علم و فناوری
3. جریان شناسی سیاست های علم و فناوری در برنامه های توسعه ای کشور
4. الزامات و بسترهای قانونی تولید علم و فناوری
5. بررسی وارزیابی وضعیت شاخص های علمی کشور
6. بررسی و ارزیابی وضعیت فناوری های برتر کشور
7. آینده نگری فناوری های برتر
8. آسیب شناسی نظام تولید علم و فناوری کشور و راهکارهای توسعه آن
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما