loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخ کوفه

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر توصیفی از شهر کوفه در دوران حکومت امام علی (ع) و بیان ابعاد تاریخی، جغرافیایی، سیاسی و اجتماعی این شهر مهم اسلامی است.

نویسنده بر این باور است که کوفه دارای تاریخی با شکوه و وارث آثار علمی و ادبی فراوانی از گذشتگان علم و ادب است.
وی شکل گیری نهضت های بزرگ اسلامی صدر اسلام را شهر کوفه دانسته و گزارشی از تاریخ نگاری این شهر بزرگ ارائه کرده است.

بخش اول کتاب توصیف مسجد کوفه با استناد به روایات متعدد در مورد فضیلت انجام عبادت در آن مکان می باشد.
قدمت این مسجد از زمان حضرت آدم (ع)، بیان مقامات و شرح فضایل مسجد ، بررسی تاریخ معماری و احکام فقهی مربوط به آن و ارتباط مسجد کوفه با حوادث مربوط به آخر الزمان و دیدگاه مورخان و علمای بزرگ دینی در مورد این مسجد از دیگر مباحثی است که در این کتاب مورد ارزیابی قرار گرفته است.

در بخش بعدی کتاب، پایه ریزی شهر کوفه در زمان امیرالمؤمنین (ع)، مراکز مهم شهر، وضعیت جغرافیایی: (آب و هوا، ، چشمه ها و قنوات، کاروانسراها و منازل طبیعی میان کوفه و مکه، بصره و دمشق) اوضاع تاریخی: (تاریخ خط عربی یا خط کوفی، حکومت در کوفه در دوران مختلف اسلامی، مسکوکات کوفه)، وضعیت اقتصادی و آداب و رسوم اجتماعی و فرهنگی مردم کوفه در طول تاریخ تبیین شده است.

در بخش دیگری از کتاب جنبش های سیاسی اجتماعی مردم کوفه به ویژه واکنش آنان نسبت به حرکتهای اصلاحی اهل بیت (ع) مانند: وقایع حکومت امام علی(ع) و امام حسن(ع) و واقعه عاشورا مورد بررسی قرار گرفته و در مجموع عملکرد آنها را منفی ارزیابی نموده است.

معرفی خاندان دانشور کوفه در طول تاریخ مانند نحویان و شاعران، شرح دوران حکومت امام علی (ع) در شهر کوفه و حوادث مهم آن دوران، تاثیرات تاریخی و فرهنگی کوفه بر سایر شهرهای اسلامی و برخی دیگر از ابعاد مهم سیاسی و اجتماعی کوفه در دوران صدر اسلام و در دهه های اخیر از دیگر مندرجات مهم این کتاب محسوب می شود که با رویکردی تحلیلی ارایه شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما