loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتظارات جامعه اسلامی از حوزه های علمیه امروز

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده حسن بنیانیان

زیر نظر دفتر پژوهش های خاص دفتر تبلیغات اسلامی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 114

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در چند ده سال اخیر شرایط جامعه و همینطور شرایط حاکم بر حوزه های علمیه و حکومت تغییرات فراوانی کرده است؛ تغییرات سریع علوم در عصر ارتباطات و تغییراتی که در زیرساخت ها و سبک زندگی مردم ایجاد شده است از یک سو و شرایط بوجود آمده پس از انقلاب اسلامی ایران از سوی دیگر، حوزه های علمیه را با شرایط جدیدی روبرو کرده است.
در این میان طبیعی به نظر می رسد که انتظارات جامعه اسلامی هم از نهاد روحانیت و حوزه های علمیه که سالیان سال پاسخگوی نیازهای گوناگون او بوده اند، روز به روز افزایش یافته و متنوع تر از گذشته شده است. لذا با نگاه دقیق و موشکافانه می تواند موجب گشودن راهی برای برطرف شدن نیاز جامعه شود.
کتاب حاضر، بر مبنای نشیتی که با هدف مذکور توسط دفتر پژوهش های خاص دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شده، تهیه و تدوین شده است.
در این نشست جناب بنیانیان با نگاه آسیب شناسانه به وظایف روحانیت در جامعه، به بررسی انتظارات جامعه اسلامی از حوزه علمیه پرداخته است. این بررسی آسیب شناسانه وقتی از زبان کسانی گفته شود که سال های متمادی در راستای خدمت به فرهنگ کشور، تجربیات گوناگونی کسب کرده اند، ارزشمندتر می شود.

بخش کوچکی از تغییرات فرهنگی، ماحصل کار فرهنگی مستقیم است. کار فرهنگی مستقیم، یعنی کاری که در آن، مربی می داند به دنبال چیست و چگونه می خواهد رفتار فرد را تغییر دهد. بخش زیادی از تغییرات فرهنگی جامعه، ناآگاهانه است.
در مدیریت فرهنگی جامعه، دو محور وجود دارد: 1 ـ چگونه فعالیت ها و تبلیغات آگاهانه را اثربخش سازیم؟ 2 ـ چگونه تغییرات ناآگاهانه را بشناسیم و اصلاح کنیم؟ تغییرات آگاهانه همان کاری است که روحانیان و مربیان تربیتی برای جوانان، و پدران برای فرزندانشان انجام می دهند.
وقتی می خواهید رفتار فردی را اصلاح کنید، از نظر منطقی باید آگاهی های هدف مندی را به او منتقل کنید. نخستین مسئله این است که این آگاهی ها متناسب با شخصیت مخاطب باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما