loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نگرشی نو به تأثیر دعا در سرنوشت

پژوهشی قرآنی، روایی و کلامی

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده علی ملکی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 188

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 40899 10003022
25,000 22,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب«نگرشی نو به تاثیر دعا در سرنوشت» در سه بخش با عنوان هایی مانند «دعا و نیایش در آیات و روایت»،«دعا یکی از عوامل و زمینه های سبب سازی است»،«شرایط دعا یا نکات دقیق نیایش» و«قضا و قدر الهی و تاثیرگذاری دعا در آن»با بررسی آیات قرآن و روایات معصومین(ع) تاثیر دعای هر فرد در سرنوشت خود را بررسی می کند.

ملکی در این کتاب تلاش کرده است تا مفاهیم دعا، قضا و قدر و ضرورت التجا به پیشگاه خداوند را برای مخاطب تبیین کند.

یکی از موضوعاتی که همواره مورد توجه افراد مختلف با هر سطح از معلومات قرار داشته، شبهه منافات دعا با قضا و قدر الهی بوده است. نویسنده این کتاب تلاش می کند تا با استناد به آیات قرآن اثبات کند که تاثیرگذاری دعا جزء اموری است که در قضا و قدر الهی گنجانده شده و با وجود این که دعا در ضمن قضا و قدر الهی مقدر شده است، دیگر هیچ مخالفتی با تقدیرات یا عالم محو و اثبات نخواهد داشت.

هدف از نگارش این کتاب یادآوری نقش مهم دعا در تعیین سرنوشت انسان است و این که با استفاده از آیات و روایات و نظریات بزرگان دینی، تاثیرگذاری دعا در قضا و قدر الهی تبیین شود.

یکی از سوال های مهمی که ممکن است ذهن همه افراد به به خود مشغول کند، این است که «اگر خداوند در قرآن انسان را به دعا دعوت می کند چرا برخی از دعاهای انسان مستجاب نمی شود؟» یا این که «چرا برخی دعاها دیرتر به اجابت می رسد و گاهی هرگز مستجاب نمی شوند؟» این کتاب در پاسخ به چنین سوال هایی نگاشته شده است تا برای مخاطب تبیین کند که اگرچه سرنوشت انسان در اختیار خداوند است اما درخواست بنده از پروردگارش می تواند این سرنوشت را تغییر دهد.

در قسمتی از کتاب می خوانیم:«دعا و نیایش امری است که انسان متفکر و باهوش هرگز از آن غفلت نمی کند، چرا که سرّ عبودیت در دعا نهفته و بنا به درک ضرورت آن همواره به درگاه و پیشگاه خالق منان و مهربان اظهار عجز و نیاز می کند تا بندگی خویش را به کمال برساند.»

دعا، مغز عبادت و راه ارتباط مخلوق با خالق است و اهمیت اش تا آن جاست که بی توجّهی به آن، موجب بی اعتنایی و آوارگی انسان در دنیا و آخرت می شود.
از بررسی آیات و روایات و تفاسیر معتبر آن ها به دست می آید که دعا و ارتباط با خالق منّان، جزو اموری است که نقش مثبت و سازنده ای در قضا و قدر دارد.
تأثیرگذاری دعا در قضا و قدر، البته با احراز همة شرایط آن، از مسلّمات دینی ما به شمار می آید. در علم پیشین الهی، تقدیرات بندگان، به ضمیمة دعا، یا صدقه، ... مقرّر گردیده است و همة تغییرات این جهان در پرتو قضا و قدر الهی صورت می پذیرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما