loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مثل عروسک ها: منظومه ای درباره حقوق بدن بر انسان (برداشتی آزاد از رسالة الحقوق امام سجاد علیه السلام)

مجموعه شعر نوجوان

ناشر بوستان کتاب قم

شاعر یحیی علوی فرد

تصویرگر مبین بیدخام

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 30

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

علوی فرد در کتاب حاضر از «رساله حقوق» امام سجاد (ع) الهام گرفته و قصد داشته است تا به صورت غیرمستقیم نوجوانان را با بخشی از فضای روز قیامت آشنا کند.

«مثل عروسک ها» یک داستان منظوم تخیلی ـ تمثیلی برای گروه سنی نوجوان است که موضوع آن به حقوق اعضای بدن بر انسان اختصاص دارد.

نویسنده در این اثر سعی کرده که حقوق اعضای بدن و اهمیت آنها را به مخاطب یادآوری کند. او برای بیان این موضوع از داستانی تخیلی بهره برده که منظوم است. استفاده از وزن و قافیه در این اثر منظوم بر جذابیت کار افزوده است. همچنان که عناصر به کار رفته در آن مثل تخیل، تمثیل و آرایه های ادبی این اثر را جذاب تر کرده است.

به کارگیری تمثیل و پرداختن به مفاهیم انتزاعی، کاری دشوار است. بسیاری از شاعران کودک و نوجوان به دلیل سختی این کار کمتر به آن می پردازند؛ اما نویسندهٔ این کتاب سختی آن را پذیرفته و این اثر را خلق کرده است.

شخصیت اصلی این داستان، نوجوانی است که خواب وحشتناکی می بیند و اعضایش یکی یکی از او می گریزند و... داستان با بیداری او به پایان می رسد. این بیداری برای او خیلی خوشایند است.

شاعر در ادامهٔ اثر خود، به صورت غیر مستقیم فضای خواب را مثل فضای روز قیامت به تصویر می کشد که اعضا در آن به حرف می آیند. همچنین ترتیب فرار اعضا را به همان ترتیبی قرار می دهد که هنگام مرگ اتفاق می افتد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما