loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شاکی: مجموعه نمایشنامه

ادبیات برتر؛ نمایشنامه 50

ناشر کتاب نیستان

نویسنده صادق عاشورپور

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 119

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 41052 10003022
7,500 7,100 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

نمایشنامه شاکی از این مجموعه که با نقش آفرینی کاراکترهایی مانند سلطان و وزیر و میرغضب و گزمه ها و… نوشته شده اند، بهترین شاهد بر این مدعی است. این نمایشنامه در اتمسفر ادبیات و فضاسازی های نمایشی سنتی ایران نوشته شده است و شخصیت پردازی های آن به گونه ای است که به فضای سنتی ادبیات داستانی ایران وفادار مانده و در فضای آن گام برمی­دارد. از سوی دیگر داستان عاشورپور در این نمایش ها داستانی قدیمی نیست. او از بستر تاریخ برای بیان جدی ترین و ظریف ترین نقدهای سیاسی و اجتماعی خود بر منطق حکمرانی بر مردم یک سرزمین سخن به میان آورده و سعی دارد راز محبوبیت نداشتن حاکمان در توده های مردمی را از طریق روایت داستان در لایه های مختلف فکری جامعه از جمله حاکمان، مشاوران، سربازان، مردم و… روایت کند.

او در نمایش دوم از این مجموعه نیز با همین زیرکی به سراغ سه بخش از تاریخ ایران رفته و با وارد کردن دو پادشاه حقیقی شامل لطفعلی خان زند و محمد خان قاجار سعی دارد تا دو تفکر و روال در حکمرانی و نگاه به حکومت را در مقابل همدیگر قرار دهد و البته در این میان او با زیرکی کاراکترهایی مردمی را نیز به داستان های خود وارد می کند تا در نقش چشم های بینای اجتماع ایرانی که به گواه تاریخ هیچگاه در تشخیص و موقعیت شناسی دچار خطا نشده اند، مخاطب را در قضاوت یاری رساند.

صادق عاشورپور در نمایشنامه نفاق یکی از خونبارترین فرازهای تاریخ معاصر ایران که انقراض سلسله زندیه و آغاز حکومت قاجاریه است را به تصویر کشیده و این بار نیز با انتخابی هوشمندانه در میان تاریخ سعی کرده مرز میان حکمرانی مردمی و مستبدانه را در این اثر به نمایش بکشد و البته در لابه لای آن پایبندی به سنت های ادبیات نمایشی سنتی ایرانی نیز کماکان موج می زند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما