loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ترجمه الحیاه - جلد دوازدهم

5 (1)

ناشر دلیل ما

نویسنده محمدرضا حکیمی | محمد حکیمی | علی حکیمی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 928

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 41207 10003022
400,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

«دائره المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی که روش زندگی فردی و اجتماعیِ آزاد و پیشرو را ترسیم می کند و انسان های سراسر جهان را به پی ریزی یک نظام مردمی شایسته فرا می خواند...»

این جمله در صفحه اول کتاب « الحیاه » نقش بسته شده است. شاید همین تعریف از هر تعریف دیگری در باره این کتاب گویاتر باشد. از این مجموعه دائره المعارفی تاکنون 11 جلد منتشر شده است. محققان نام آشنایی همچون محمدرضا حکیمی، محمد حکیمی، و علی حکیمی که در حوزه تتبع و بررسی اخبار و احادیث معصومین(ع) چهره هایی با اعتبار محسوب می شوند عهده دار تنظیم و تدوین این مجموعه بده اند که هنوز مجلدات دیگری از آن در درست تدوین است.

اگر چه از این قسم کتب احادیث در بازار یافت می شود– همچون میزان الحکمه کار محمدی شهری –اما در نگاهی کلی باید گفت در مجموعه الحیاه علاوه بر دسته بندی موضوعی بر اساس بیان ظاهری احادیث و روایات، مؤلفین سعی بسیار کرده اند تا به دسته بندی های رایج بر اساس کلید واژه ها اکتفا نکرده و با بهره بردن از ظرافت های معانی باطنی، دقت و وسواس زیادی در موضوع بندی به خرج داده اند و این مهم در بخش های گوناگون کتاب به روشنی ملموس است.

افزون براین در بخشهای مختلف هرجا که لازم دیده اند نکاتی را به عنوان تذکر به خواننده یادآوری کرده اند که در تبیین بهتر مفاهیم برای خوانندگان تاثیر بسیاری دارد. از دیگر ویژگی های این مجموعه در مقایسه با سایر مجموعه های مشابه این که مولفین قبل و یا بعد از هر فصلی عنوان «نگاهی به سراسر فصل» آورده اند که در واقع مروری گذرا به کل هر فصل دارد و به بیان اصول حاکم بر ضرورت های ایجاد فصل و کلیاتی در تبیین موضوع مورد نظر می پردازد.

جلد 12 «الحیاة» شامل 6 فصل است؛ که در ادامه مجلدات پیشین نگاشته شده است.

اولین فصل (باب 34) به اخلاق و اصول کلی آن پرداخته که شامل اخلاق بازرگانی، کارفرمایی، مدیریت، کارگری و کارمندی، قضاوت، عالم، مرجع، جوانمردی و ...می شود.

در فصل دوم (باب 35) درباره سلوک شرعی و روش های آن سخن گفته شده و اهمیت جهاد با نفس و عقلانیت و قصد و قربت و تقوا و ... از مهم ترین بخش های این مسیر الهی شمرده شده است.

فصل سوم (باب 36) بیانگر قوانین الهی در جامعه و تاریخ است که از سویی به قوانین خداوند در آفرینش پرداخته و از سوی دیگر نقش انسان در تحولات اجتماعی و تاریخی را از نگاه احادیث تبیین کرده و تدریجی بودن فراز گرایی و نشیب گرایی تمدن ها و واپسگرایی در حرکت تاریخ را به تصویر کشیده است.

چهارمین فصل (باب 37) مبحث پایداری و مقاومت را شرح و بسط داده و نقش بنیادینِ پایداری در کارها و در مسیر رسیدن به اهداف را بیان کرده است.

فصل پنجم (باب 38) به آینده تاریخ و انتظار آن ارتباط دارد و بخش هایی همچون ارزش انتظار و آینده نگری، آزمون و آزمایش، عدالت اجتماعیِ فراگیر، تکامل موجودیت اجتماعی انسان، حکومت راستین دینی و اجتماع حق مدار در این فصل بیان شده است.

ششمین فصل (باب 39) به بنیادی بودن احکام اسلامی پرداخته و در بیست بخش، روایات مرتبط را آورده است از جمله: پرهیز از کمک به ستمگران، نکوهش ستایش ستمگران و تبهکاران، همنشینی با شایستگان، نیک شمردن نیکی، عوامل اصلی خوبی ها و بدی ها، تفکر در سراسر آفرینش و ...

آخرین فصل (باب 40) به ارتباط انداموار احکام اسلامی اختصاص یافته و پیوند دین با شناخت، عمل، اجتماع، مسولیت های اجتماعی، تعهدهای خانوادگی، سیاست، عدالت اجتماعی، جهاد، اخلاق، بهداشت، اقتصاد، حج و قضاوت شرح داده شده است
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما