loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فلسفه تحلیلی چیست؟

ویراست دوم

ناشر ترجمان علوم انسانی

نویسنده هانس یوهان گلوک

مترجم یاسر خوشنویس

ویراستار سجاد سرگلی

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 432

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

کتاب فلسفه تحلیلی چیست؟ به دلیل شیوهٔ خاصی که نویسنده برای طرح و پیشبرد بحثش انتخاب کرده است، خصلتی بت شکنانه دارد.

گلوک در طول کتاب جزم های جاافتاده ای را که در بسیاری از متون و همین طور در بسیاری از دانشکده ها به هنگام تدریس بازتولید می شوند، نقادی می کند و بی اعتباری آنها را با معرفی کردن نمونه های نقض نشان می دهد. از مشهورترین این جزم ها که در جامعهٔ فلسفی ایران نیز تثبیت شده اند، می توان به این موارد اشاره کرد:

متافیزیک جایی در فلسفهٔ تحلیلی ندارد، فلاسفهٔ تحلیلی تنها به فلسفهٔ زبان و فلسفهٔ علم می پردازند و فلسفهٔ عملی را نادیده می گیرند، از نظر فلاسفهٔ تحلیلی، خواندن تاریخ فلسفه بی فایده است، فلاسفهٔ تحلیلی آثار فلاسفهٔ قاره ای را مطالعه نمی کنند و آنها را واجد ارزش نمی دانند. خود من و بسیاری از خوانندگان به دفعات با این جزم ها برخورد کرده ایم. برخی از این موارد در واقع ایده های اصلی تعریف هایی هستند که قرار است فلسفهٔ تحلیلی را از فلسفه های دیگر متمایز کنند و پیشتر به آنها اشاره شد. البته این جزم ها بهره ای از واقعیت دارند.

گلوک در طول کتاب نشان می دهد که دیدگاه های مذکور در برهه هایی از تاریخ فلسفهٔ تحلیلی یا در میان گروه هایی از فلاسفهٔ تحلیلی رواج داشته اند، اما مشکل هنگامی پیش می آید که آنها را نادرست به کل فلسفهٔ تحلیلی تعمیم می دهیم.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما