loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دادخواست، صد شعر اعتراض

ناشر سپیده باوران

گردآورنده کتاب امید مهدی نژاد | محمدمهدی سیار

مستندساز محمدکاظم کاظمی

تعداد صفحات : 231

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 4142 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
8,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب «دادخواست» شامل یک صد شعر اعتراض که به کوشش امید مهدی نژاد و محمدمهدی سیار گردآوری شده است، اولین کتاب از سری گزیده های موضوعی شعر معاصر است. یک صد شعر اعتراض از شاعرانی چون قیصر امین پور، بیژن ارژن، محمدرضا آقاسی، ساعد باقری، حسین اسرافیلی، محمدعلی بهمنی، مریم جعفری، عباس چشامی، سیدحسن حسینی، محسن حسن زاده، عبدالرضا رضایی نیا، قادر طهماسبی، علیرضا قزوه، محمدرضا عبدالملکیان، عبدالجبار کاکایی، یوسفعلی میرشکاک، علی معلم دامغانی و چند نفر از شاعران جوان و پیشکسوت دیگر.
محمدکاظم کاظمی در مقدمه کتاب درباره این که چرا آن قدر که مسؤولان به برگزاری جشنواره های شعر آیینی اهتمام ورزیده اند، به شعر اعتراض توجه نداشته اند، نوشته است: «چرا چنین است و این کارها آن قدر به مسؤولان حال نمی دهد که آن کارها می دهد؟ شاید بدین واسطه که آن کارها بیش ترین منفعت را دارد، با کم ترین حاشیه ضرر. بالأخره با برگزاری جشنواره های تجلیل و ستایش، از سویی خود را دوستدار اهل بیت نمایانده ایم و از سویی این نگرانی را هم نداریم که یک بار یک شاعر با شعرش در پشت تریبون دسته گل به آب دهد. ولی در جریان شعر اعتراض، دیگر آن بازگشت هزینه تضمین شده نیست و چه بسا مسؤولی که میز ریاستش را در گرو چند تا غزل و مثنوی اعتراض آمیز جوان های خام و مصلحت اندیش بنهد. شاید اکنون به این پرسش پاسخ داده شده باشد که چرا با وجود این همه شعر اعتراض در این سال ها، فقط یک مسابقه سالانه و آن هم بیش تر به همت شاعران جوان در این موضوع برگزار شد و پس از حدود 20 سال از پیدایش این گونه شعر در جریان ادبیات انقلاب اسلامی، اولین دفتر منسجم از این شعرها منتشر می شود، آن هم باز به همت دو شاعر جوان دلبسته این جریان و یک ناشر غیروابسته به نهادهای رسمی، آن هم در روزگار «باد رنگین» سپردن ها و «خاک رنگین» ستاندن ها.»

شعر «باغ کاغذی» از قیصر امین پور:

سیل شادی است و شادباش ها
سیل گل بریز و گل بپاش ها
باز در دلم شکوفه می کند
باغ کاغذین شادباش ها
هرچه کاشتم به باد رفت و ماند
کاش ها و کاش ها و کاش ها
دور کرد و کور کرد عشق را
دورباش ها و کورباش ها
زخم می زند به چشم آفتاب
تیغ برج آسمان خراش ها
سوخت دست و بال ما از این همه
کاسه های داغتر از آش ها
دور باطل است سعی بی صفا
رقص بسمل است این تلاش ها
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما