loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ساختارهای نظام تخیل از منظر ژیلبر دوران: کارکرد و روش شناسی تخیل

ناشر شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

نویسنده علی عباسی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 261

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

ساختارهای نظام تخیل از منظر ژیلبر دوران عرضه کننده نظریه ژیلبر دوران در حوزه تخیل و همچنین طبقه بندی تخیلات با نگاهی ساختاری است.
ژیلبر دوران تخیل را سرچشمه تمامی تفکر انسانی تعریف می کند. از نگاه او، تخیل نه یک پدیده ذهن، همچون پدیده های دیگر ذهن ، و نه یک نیروی مستقل که دشمن عقل باشد، بلکه اصل و پایه همه ذهن است؛ در واقع، تخیل سرچشمه هر تعقل و استدلالی است. به همین دلیل، روش ژیلبر دوران در حوزه نقد ادبی بر نمایشِ ویژگیِ نمادینِ تصاویر تکیه می کند. او ثابت می کند که تولیدات تخیل دارای معنایی ذاتی هستند که بازنمایی ما را از جهان تعیین می کنند.
به اعتقاد او، هسته تفکر انسانی از تخیل شکل گرفته است. به همین دلیل، می کوشد تا ابتدا تخیل را در مظاهرِ گوناگونش بررسی کند، که از میان آنها خلاقیت هنری و، خصوصا، ادبیات جایگاهی خاص را اشغال می کند؛ و آنگاه، آن ها را طبقه بندی کند و الگویی جهانی از نظام تخیلی انسان به دست می دهد. از میان متفکران تآثیرگذار بر افکار ژیلبر دوران، گاستون باشلار (1884-1962) مهم تر از دیگران است. ژیلبر دوران و گاستون باشلار رابطه ای تنگاتنگ با یکدیگر دارند. این پیوند هم در تداوم و هم در گسستگی فکری آن ها نمایان است. تفاوت ژیلبر دوران و گاستون باشلار بسیار حائز اهمیت است، زیرا این تفاوت ویژگی های منحصر به فرد ژیلبر دوران را نسبت به هم فکرانش نشان می دهد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما