loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

علوم اجتماعی نیندیشیدنی: بررسی پارادایم های قرن نوزدهمی

2 (1)
چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

تلاش والرشتاین در این کتاب را می توان تبارشناسی نظام سرمایه داری مدرن دانست. او با اتخاذ رویکردی تاریخی، می کوشد تا ریشه های سرمایه داری مدرن، ظهور دولت-ملت ها، علوم جدید، ایدئولوژی ها و جنبش های اجتماعی را تحلیل کند. پروژۀ والرشتاین در اینجا، همانند فوکو و بدون شک با تأثیرپذیری از او، این است که با بررسی تبارشناختی علوم انسانی مدرن، تناقض های ساختاری و بنیادین نظام سرمایه داری مدرن را آشکار کند. تطورگرایی در توضیح تاریخِ جهان مدرن بخشِ بزرگی از علوم اجتماعی مدرن و اسطورۀ جهان سرمایه داری را تشکیل می دهد و والرشتاین نقدش را به جامعه شناسی، دقیقاً از همین نقطه وارد می کند.

فهرست:
• بخش اول: علوم اجتماعی از پیدایش تا انشعاب
• بخش دوم: مفهوم توسعه
• بخش سوم: مفاهیم زمان و فضا
• بخش چهارم: بازبینی مارکس
• بخش پنجم: بازبینی برودل
• بخش ششم: تحلیل نظام های جهانی به مثابهٔ موضوعی نیندیشیدنی

من این کتاب را «علوم اجتماعی نیندیشیدنی» نامیده ام، نه «تجدید نظر در علوم اجتماعی». برای محققان و دانش مندان کاملاً طبیعی است که دربارهٔ مسائل تجدید نظر کنند. هنگامی که شواهد جدید و مهم، نظریه های قدیمی را متزلزل می سازند (یا تحلیل می برند) و پیش بینی ها درست از آب درنمی آید، مجبور می شویم در فرضیه های خود تجدید نظر کنیم. بر همین اساس، بخش بزرگی از علوم اجتماعیِ قرن نوزدهم، در قالب فرضیه های خاص، پیوسته در حال تجدید نظرند. اما علاوه بر تجدید نظر ـ که «طبیعی» است ـ معتقدم ما نیاز داریم تا به علوم اجتماعی قرن نوزدهمی «نیندیشیم». زیرا بسیاری از پیش فرض های آن ـ که به نظر من گم راه کننده و الزام آورند ـ هنوز طرز فکر ما را به شدت در چنگال خود گرفته اند. این پیش فرض ها ـ که زمانی آزادکننده ی روح پنداشته می شدند ـ امروز مانع فکری اصلی در تحلیل کارآمد جهان اجتماعی اند.

اجازه دهید تا از همین ابتدا بسیار واضح صحبت کنم. من در این جا پارادایم جدیدی برای کارِ گروهیمان ــ در آن چه ترجیح می دهم آن را «علوم اجتماعی تاریخی» بنامم ـ ـ پیشنهاد نمی کنم، بلکه تلاش می کنم تا چیزی را افشا کنم که به نظر من در دیدگاه های غالب، بسیار مشکوک و کوته فکرانه است. با این وسیله، امیدوارم بتوانم مشوّقی باشم برای تحقیق در جهت بنا کردن پارادایمی جدید که زمان و تلاش چشم گیرِ بسیاری را می طلبد. من این کتاب را بخشی از تلاشی می دانم در جهت نابودی بوته های این جنگل بسیار انبوه که از نظر سازمانی کاملاً تعریف شده و سد راه دید ما است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما