loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تک گفتارهای موضوعی: روحانیت در اسلام و در میان مسلمانان

ناشر روزنه

نویسنده سید محمد حسینی بهشتی

تحقیق و تنظیم کتاب بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید دکتر بهشتی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 64

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 41749 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
30,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

به رغم آنکه سید محمدحسین حسینی بهشتی هم از طرف مادر و هم از سمت پدر به خانواده های مشهور و بزرگ روحانی پیوند داشت، تحصیل علوم حوزوی را بر اساس انتخاب خود در زمان تحصیل در دبیرستان سعدی اصفهان و تحت تاثیر یکی از همکلاسی هایش که همزمان دورس حوزوی را دنبال می کرد اختیار کرد.
با این همه، از همان آغاز نسبت به چگونگی زندگی و فعالیت در این لباس، رویکرد تجدید نظر طلبانه ای برگزید: هیچگاه از وجوهات شرعی و شهریه استفاده نکرد؛ به تحصیل علوم جدید و اخذ دکترا در کنار دروس حوزوی ادامه داد؛ در یادگیری زبان های خارجی جدیت ورزید؛ مراوده، تعامل و گفتگوی سازنده با اقشار دیگر و به خصوص روشنفکران و تحصیل کردگان را امری ضروری شمرد و نقد اجتماعی را بیش و پیش از همه از خود و قشر روحانی آغاز کرد تا هم به ارتقاء کیفیت آن و هم به گسترش فرهنگ نقادی کمک کند.

شاید بتوان مهم ترین اصل در اصلاح وضعیت روحانیت از دیدگاه شهید بهشتی را در این اصل خلاصه کرد که این رابطه، از رابطه مرید و مرادی به رابطه معلم و متعلم تبدیل شود.
پیش نیاز یک چنین تحولی، جایگزین کردن مفهوم روحانی به مثابه عضو یک صنف به عالم دینی به مثابه دارنده تخصص علمی در شناخت دین می باشد؛ نکته ای که در نوشتار حاضر، مورد تاکید قرار گرفته است.
آنچه در این مجلد مشاهده می کنید، از اولین آثار مکتوب وی در این زمینه است که نخستین بار در سال 1341 در مجموعه ای با نام بحثی درباره مرجعیت و روحانیت منتشر شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما