loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دانشنامه علایی: منطق، طبیعیات، موسیقی، الهیات

3 (2)

ناشر مولی

نویسنده ابو علی سینا

مستندساز منوچهر صدوقی سها

تصحیح و تعلیق تقی بینش | محمد معین | سید محمد مشکوة

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 492

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 41795 10003022
490,000 465,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

دانشنامه علایی دانشنامه ای است به زبان فارسی در پنج علم منطق، طبیعیات (علم زیرین)، هیئت، موسیقی و علم آنچه بیرون طبیعت است (علم برین) که ابن سینا آن را به نام علاءالدوله کاکویه تألیف کرده است. این دانشنامه شامل چندین رساله از جمله سه رساله علم منطق، علم برین (الهیات) و علم زیرین (طبیعیات) به قلم ابوعلی سینا و رسائل دیگر که در موسیقی و... است و شاگرد وی ابوعبید جوزجانی پس از مرگ او از مصنفات استاد خویش و دیگران التقاط و تلخیص و ترجمه نموده است.

کتاب حاضر شامل چهار رساله منطق، طبیعیات، موسیقی و الهیات دانشنامۀ علائی است. ابن سینا در مقدمه کتاب می گوید: کتابی تصنیف کنم بپارسی دری که اندر وی اصلها و نکته های پنج علم از علم های حکمت پیشینیان گرد آورم بغایت اختصار: یکی علم منطق، که وی علم ترازوست؛ و دوم علم طبیعیات که علم آن چیزهاست که بحس شاید دیدن و اندر جنبش و گردشند؛ و سوم علم هیأت و نهاد عالم و حال صورت جنبش آسمانها و ستارگان، چنانکه بازنموده اند که چون بشایست حقیقت آن دانستن؛ و چهارم علم موسیقی و باز نمودن سبب ساز و ناساز آوازها و نهادن لحن ها؛ و پنجم علم آنچه بیرون از طبیعت است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

علاوی

برایم شگفت است که بعداز صدها سال هنوز آثار شیخ الرئیس ابوعلی سینا مورد تحقیق دوست داران و محققان واقع میشود وبه دنبال فهم آثار این بزرگمرد ایران زمین اند.روحش شاد

13 تیر 1401

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما