loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

4.5 (2)

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده مهدی نظرپور

ویراستار امیرعباس رجبی

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 288

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 41904 10003022
60,000 54,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

قانون اساسی بهترین و گویاترین سند شناسایی هر نظام سیاسی و در بردارنده اهداف، آرمان ها، اصول و ارزش های حاکم بر آن است. بر این اساس درس «آشنایی با قانون اساسی» با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از دروس عمومی شناخته شد و کتاب «آشنایی با قانون اساسی» تألیف دکتر مهدی نظرپور، اولین کتاب درسی نوشته براساس سرفصله ای مصوب این درس ارائه و عرضه شده است.

کتاب آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نوشته مهدی نظرپور، توسط دفتر نشر معارف منتشر شده است. رویکرد نویسنده در این کتاب، توصیفی، تحلیلی و تطبیقی است که نهادها و ساختارهای نظام جمهوری اسلامی ایران با برخی کشورهایی که به شیوه لیبرال دموکراسی اداره می شوند، مقایسه شده است که در بخش تطبیقی مهمترین منبع مورد استفاده، قانون اساسی کشورهای مقایسه شده است.

کتاب آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در 8 فصل تهیه شده است فصل اول شامل کلیات است که در آن تعریف و ویژگیهای قانون، تعریف قانون اساسی، انواع و ویژگیهای قانون اساسی مشخص شده و در پایان هم اشاره ای به پیشینه قانون اساسی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی گردیده است.

فصل دوم شامل کلیات نظام جمهوری اسلامی است. در این فصل به مباحثی مانند نوع حکومت، اصول و مبانی اعتقادی ، وظایف دولت، دین، مذهب، زبان، خط، تاریخ، پرچم، استقلال، آزادی، نظام اقتصادی، حاکمیت و منشأ آن و اصل تفکیک قوا اشاره شده است.

فصل سوم به حقوق و آزادیهای اساسی مردم در قانون اساسی پرداخته است. در این فصل، حقوق و آزادیهای مردم به سه بخش یعنی حقوق و آزادیهای قضایی و امنیتی، حقوق و آزادیهای سیاسی و حقوق و آزادیهای رفاهی، آموزشی و تربیتی به شکل ابتکاری تقسیم شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته و با حقوق بشر نیز مقایسه شده است.

فصل چهارم تحت عنوان رهبری در قانون اساسی است. در این فصل به شرایط و ویژگیهای رهبری، وظایف و اختیارات و مسئولیتهای آن اشاره شده و در هر بخش هر کدام از موارد فوق با رؤسای دولتهایی که به شیوه لیبرال دموکراسی اداره می شوند نیز مقایسه شده است.

در فصل پنجم، قوه مجریه در نظام جمهوری اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. قوه مجریه در ایران شامل رئیس جمهور و همکاران او (یعنی هیئت وزیران، وزیران، معاونان، نماینده یا نمایندگان ویژه رئیس جمهور) می باشد که به تفصیل توضیح داده شده است.

در فصل ششم ابتدا به انواع قوه مقننه در دنیا و سپس به قوه مقننه در جمهوری اسلامی ایران اشاره شده است. قوه مقننه در ایران یک مجلسی اما دو رکنی است که دو رکن شامل مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان می باشد. علاوه بر این، در بخش مربوط به شورای نگهبان، این شورا با نهادهای نظارتی قانون اساسی کشورهای دیگر نیز مقایسه شده است.

فصل هفتم درباره قوه قضاییه در نظام جمهوری اسلامی است. در این فصل استقلال قوه قضاییه و چگونگی تضمین آن، وظایف قوه قضاییه و ساختار آن مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این، مقایسه بین قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران با قوه قضاییه بعضی از کشورها انجام شده است.

فصل هشتم شامل سازمان ها، نهادها و ارگان های است که به تنهایی زیرمجموعه هیچ یک از ساختارهای نظام جمهوری اسلامی، یعنی رهبری و قوای سهگانه قرار نمی گیرند. این نهادها شامل شورای عالی امنیت ملی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای بازنگری قانون اساسی سازمان صداوسیما، مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا می باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما