loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخچه، نقد و بررسی عقائد و اعمال وهابی ها

ناشر امیرکبیر

نویسنده سید محسن امین

مترجم سید ابراهیم سیدعلوی

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 535

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 42211 10003022
150,000 142,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب تاریخچه ،نقد و بررسی عقائد و اعمال وهابی ها تالیف سید محسن الامین با ترجمه و نگارش سید ابراهیم علوی که از سوی انتشارات امیر کبیر منتشر شده است در خصوص آراء و نظرات وهابیان و چگونگی پیدایش این فرقه بحث می کند. ازآنجا که فرقه های مختلفی در تاریخ اسلام شکل گرفته اند ظهور و بروز این فرق را می توان به علت عمل نکردن بر وصایای پیامبر (ص) از همان روزهای نخست رحلت ایشان دانست . عدم اعتنا بر سفارش پیامبر پیرامون جانشینی پس از خود، ایجاد وحدت بین مسلمین و....شرایطی را ایجاد کرد تا فرقه ها متفاوتی چون حنبلی ،شافعی، اسماعیلیه و بسیاری دیگر شکل بگیرد که در این بین وهابیت به دلیل عقاید نادرست و افراطی خود در خصوص مسلمانان همواره مورد طرد اکثریت فرقه ها و مسلمانان بوده است . آراء و عقاید وهابیت به قدری شدید و نادرست می باشد که علمای این فرقه همواره بر آراء و مذهب های اسلامی ایراد های گوناگون اعتقادی و عبادی نسبت می دهند این گروه بر توقف الفاظ و ظواهر قرآن تاکید کرده و هیچ گونه تاویل و عدول از ظاهر را جایز نمی دانند، گروه های اسلامی را کافر می نامند و قتل مخالفان خود را جایز می شمارند .

کتاب حاضر سعی دارد تا عقاید، رفتار و مسلک سعودیان وهابی را به چالش کشیده وعقائد آنان را به استناد کتاب های خود آنان تحلیل کند و عقاید صحیح اسلامی را بر اساس منابع معتبر کتاب و سنت و با تکیه بر اصول کلی مورد اتفاق همه ی مسلمانان بیان کند. آن طور که در کتاب نگاشته شده اندیشه ی علیل وهابیگری هرچند که سابقه داشته لیکن محمدعبدالوهاب آن کج اندیشی ها را سر و سامان داد و به کمک سعودیان، حکومتی غیر قابل انعطاف به وجود آورد. اودر سال 1111ه زاده شده و به سال 1207ه درگذشته است و بعد به مساعدت ریال های سعودی برآمده از نفت برخی دنیا خواران و جاه طلبان را به دفاع از آن ها کشانده و با ایجاد شک و تردید در حقانیت معتقدات امامیه ، همچنان آشفتگی ایجاد می کنند.

کتاب در 5 فصل مجزا به صورت بسیط به مباحثی هم چون پیدایش وهابیگری و نام موسس این مسلک، تسلط وهابیان بر مکه، شباهت وهابیان با خوارج، اصول اساسی در پاسخ گوئی به شبهات وهابیت، وهابیان درباره ی مسلمانان چگونه می اندیشند، عقائد افراطی وهابیان ،بررسی برخی از فتاوی وهابیان و......می پردازد.
دربخشی از کتاب با عنوان وهابیان در خصوص مسلمانان چگونه می اندیشند چنین می خوانیم:
(وهابی ها می گویند: مسلمانان بعد از ایمان کافر شدند و پس از یکتاپرستی مشرک گشتند یا اصلا موحد نبوده و ایمان نداشته اند. لذا کشتن آنها واجب و خونشان هدر و دارائی واموالشان حلال می باشد و بنا به قولی می توان کودکان آنان را به بردگی گرفت. مسلمانان قبور پیامبران، امامان و دیگر اشخاص معمولی که برخی از آنها بدکار هم بوده اند ولی مسلمانان آنها را از اولیای الله می دانند پرستش می کنند. و به همین علت مسلمانان هم چون مشرکین قریش اند که بت هائی از سنگ وچوب را می پرستیدند. آنها پیامبر را صدا زده و او را برای شفاعت نزد خدا می خوانند و برای او نذر کرده و قربانی می کشند و قبر او و دیگر پیامبران را محترم می دارند و گنبد و بارگاه بر آنها می سازند وضریح فراهم کرده و روی آن شال های پشمی می اندازند و چراغ روشن می نمایند وبه دور آن طواف می کنند چنانکه بت پرستان به طواف بتها می گشتند و برایشان نذز می کردند و آذین می بستند)

ازهمین بخش کوتاه برگرفته از کتاب فوق می توان به عقائد پلید و غلط وهابیان نسبت به مسلمانان اطلاع یافت که از این دست عقاید و نظرات در اثنای کتاب بسیار بوده و بدان اشاره شده است.البته نباید از نظر دور داشت که نگارنده ی کتاب پس از بیان هرکدام از عقاید وهابیت با استدلالات محکم به آنها پاسخ منطقی داده است به طور مثال در مورد همین عقیده که در بالا بدان اشاره شد نویسنده می نویسد:
(این مدعا از سوی وهابیت نشان دهنده ی جهل و نادانی این فرقه محسوب می گردد زیرا هر عقل سلیمی می داند هر بزرگداشت و تعظیم، عبادت و پرستش محسوب نمی گردد و عملی که به عنوان احترام شخص لازم التکریم انجام می شود اگر توام با سجده و اعمال آن که مخصوص خداوند است نباشد حرام نیست.)

نکته ی مهم دیگر در خصوص کتاب آن است که نویسنده با استفاده از کتاب های مهم شیعی و هم چنین اهل تسنن چون احصاءالعلوم غزالی، تفسیر کشاف زمخشری،صحیح مسلم ،صحیح بخاری ،مسند الامام احمد حنبل و قرآن کوشیده تا خوانندگان کتاب را با خواندن کتاب فوق به گوشه ای از اهداف پلید فرقه انحرافی وهابیت رهنمون سازد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما