loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عبد صالح خدا: برش هایی از زندگی و سیره مبارزاتی امام خمینی در بیانات آیت الله خامنه ای

5 (1)

ناشر موسسه فرهنگی هنری ایمان جهادی

گردآورنده کتاب موسسه ایمان جهادی

با همکاری مرکز اسناد انقلاب اسلامی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 302

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 42272 10003022
45,000 40,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

متن محوری این کتاب برگرفته از مصاحبه اختصاصی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال 61 جهت ثبت زندگی نامه امام خمینی با آیت الله خامنه ای است که با دیگر خاطرات ایشان از امام خمینی تنظیم شده است. همچنین در این کتاب شاهد تصاویری از دوران مبارزه حضرت امام خمینی(ره) و همچنین گزارش های ساواک و شهربانی درباره فعالیت های مبارزاتی ایشان هستیم. همگی این تصاویر و گزارش ها از جمله اسنادی است که از آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی استفاده شده است.

مطالب و اظهارنظرهای نقل شده از رهبر انقلاب اسلامی در این کتاب بر مبنای بخشی از مصاحبه های انجام گرفته ایشان است که پیش از این به صورت کامل در دو کتاب «شرح اسم» و «مشهد از مقاومت تا پیروزی» و نیز سخنرانی های سالانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در ایام مختلف سال از جمله چهارده خرداد ماه و نیز دیدارهایشان با ستاد برگزاری مراسم ارتحال حضرت امام(ره) و نیز خاطرات نقل شده از ایشان در کتاب «مدح خورشید» انتخاب شده است.

این کتاب با چنین محتوایی در دو بخش نهضت اسلامی و نظام اسلامی تنظیم شده است. در فصل اول مطالب طبق سیر تاریخی مطالب با موضوعاتی مانند مقام علمی و تاثیر اخلاقی، شروع دوران مبارزه، حادثه مدرسه فیضیه، واقعه 15 خرداد 42، حصر و تبعید، مرحله جدید مبارزه، بازگشت به ایران و روزهای آخر حیات رژیم را در برمی گیرد و در فصل دوم با عنوان نظام اسلامی موضوعاتی مانند چهره رهبر و زمامدار، ایستادگی در مقابل دشمنی ها، عطوفت امام، صدور انقلاب، مردمی بودن، زاهد و عارف بودن و... و. مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین در این اثر، سعی شده از میان خاطراتی که معظم له در سخنرانی های مختلف تکرار کرده اند، جزئیات تجمیع شود و کنار هم قرار گیرد؛ از این رو ممکن است برای یک خاطره، از دو یا سه منبع استفاده شده باشد.

بخش پایانی کتاب نیز به ارائه تصاویر و اسنادی در رابطه با امام خمینی(ره) اختصاص دارد که بخش قابل توجهی از آنها، یا تاکنون دیده نشده یا کمتر دیده شده اند.

بعد از گذشت حدود یک سال و نیم از فوت مرحوم آیت الله بروجردی، نهضت اسلامی شروع شد. در نیمه دوم سال 1341، بعد دیگری از ابعاد این شخصیت آشکار شد و آن، هوشیاری و تیز فهمی و توجه به نکاتی که غالباً به آن توجه نمی کردند، از یک طرف، و غیرت دینی از طرف دیگر بود.

خیلی ها شنیدند که تصویب نامه دولت در آن زمان، قید مسلمان بودن و سوگند به قرآن برای فرد منتخب را حذف کرده است؛ اما خیلی توجه نکردند که این چقدر اهمیت دارد؛ در عین حال خیلی اهمیت داشت. دلیل هم این بود که با آنکه مجلس شورای ملی آن زمان، مجلس فرمایشی بود، خودشان آن را تشکیل می دادند و فقط نامزدهای مورد قبول خودشان به آنجا می رفتند، در واقع انتخاب مردم وجود نداشت و انتصاب بود؛ با وجود این، آن رژیم جرأت نکرد آن مقررات مربوط به انجمن ها و این مسئله اسلام را در وقتی که مجلس سر پا بود، مطرح کند. ترسیدند منعکس شود، گذاشتند در غیاب مجلس. مجلس را در آن وقت منحل کرده بودند، مجلس نبود. در محیط دربسته ی آن را تصویب کردند. این نشان می داد که پشت سر این قضیه، حرف های فراوان و مقاصد زیادی هست. این را کسی نمی فهمید؛ اما امام این را فهمید و ایستاد. غیرت دینی او، او را وادار کرد که در این مسئله پیش قدم شود و مبارزه برای این زاویه علی الظاهر کوچک ضد اسلامی را شروع کندو این کار را هم کرد.

آنجا ما چهره سیاسی آقای خمینی را برای اول بار کشف کردیم. چیزی که در کار ایشان فوق العاده مهم بود، این بود که معلوم می شد که این مرد، هم آگاهی سیاسی دارد، هم گستاخی سیاسی؛ و این دو در کسی جمع نبود از علما و روحانیون. بودند کسانی که گستاخی سیاسی داشتند. از علما ما داشتیم افرادی که در زمان شدت اختناق، گستاخانه علیه دستگاه حرف می زدند؛ اما دور از آگاهی سیاسی، حرف های بی ضابطه، حرف هایی که هیچ کس هوشمندی را جلب نمی کند. من الان نمونه هایی از این قبیل سراغ دارم که البته لزومی ندارد آنها را اسم بیاورم. علمای قدیمی، پیرمرد و متدین، عابد، زاهد که مخالف دستگاه بودند و بعضی شان صریحاً، علناً علیه دستگاه حرف هم می زدند، یا اگر صریحاً هم روی منبرها نمی گفتند، در برخورد با افراد می گفتند، معلوم بود که با همه کارهای دستگاه مخالفند؛ اما بدون آگاهی سیاسی.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما