loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درباره دموکراسی

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده شهریار زرشناس

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 123

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

شهریار زرشناس در این کتاب معتقد است انتقاد از دموکراسی و پرسش از ماهیت و چیستی آن و یا سخن گفتن درباره تناقضات و ایرادات تئوریک آن سابقه ای دیرینه دارد و به یونان باستان و متفکرانی چون هراکلیتوس، سقراط، افلاطون و ارسطو بر می گردد.البته در عصر جدید و دوران معاصر نیز متفکرانی چون رنه گنون، ویلفردو پاره تو و سی رایت میلز بوده اند که تمامیت و کلیت دموکراسی را مورد نقادی جدی قرار داده اند و البته دامنه مشکلات و پارادوکس های تئوریک مربوط به این مقوله حتی به صفوف طرفداران دموکراسی به ویژه لیبرال دموکرات ها نیز کشیده شده است.
نویسنده محترم بر این باور است که ریشه این سردرگمی ها و گفته های متناقض و مخالفت های گسترده متفکران بزرگ و ژرف اندیش، در ضعف های تئوریک ذاتی اندیشه دموکراسی قرار دارد.لذا وی در طول قسمت های مختلف این کتاب می کوشد تا برای نقد عالمانه و به دور از تعصبات دموکراسی، ابتدا به تعریف دقیق دموکراسی پرداخته و سپس به بیان دموکراسی کلاسیک یونانی و بستر سازان تئوریک اندیشه دموکراسی اهتمام ورزد و با بیان ویژگی های دموکراسی مدرن و سرمایه سالاری راهی برای رسیدن به مقصود خود که همانا بیان ایرادات وارد بر دموکراسی مدرن می باشد، باز کند.
او در ادامه به معرفی چند چهره تاثیر گذار اندیشه دموکراسی مدرن مانند اسپینوزا، لاک و ... می پردازد و سپس ایدئولوژی های مختلف مانند لیبرالیسم، سوسیالیسم رادیکال و ... که ذیل دموکراسی مدرن هستند را بیان و نقد می کند.
وی در انتهای کتاب خود به بیان ابعاد مختلف نظام مردم سالاری دینی پرداخته و آن را عبور از دموکراسی امانیستی می داند و از این رهگذر به بیان سرشت قومی جامعه ما در تقابل با غرب زدگی شبه مدرن معبری باز می کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما