loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خاطرات و گفتگوهای سیاسی آیت الله محمد مومن قمی

5 (1)

ناشر دفتر نشر معارف

تحقیق و تنظیم کتاب محمدمهدی بهداروند | یاسر عسگری

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 296

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب بخشی از خاطرات و تحلیل های آیت الله مؤمن درباره انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب، شخصیت های برجسته حوزوی و انقلابی است و در ادامه به شکل گیری و فعالیت نهادهای انقلابی کشور مانند شورای نگهبان، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و قوه قضائیه می پردازد.

این اثر در ابتدا به زندگی نامه و فعالیت های علمی و سیاسی آیت الله مؤمن می پردازد و سپس در چهار بخش: «درآمدی بر تبیین شخصیت امام خمینی و خاندان ایشان»، «بررسی ابعاد شخصیت رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای»، «شخصیت های برجسته تاریخ معاصر حوزه و انقلاب اسلامی» و «خاطرات و تاریخ شفاهی نهادهای انقلابی»؛ نظرات وی را منعکس می نماید.

در بخش اول: درآمدی بر تبیین شخصیت امام خمینی(ره) و خاندان ایشان، می خوانیم: «هرگز ترس برای امام معنا نداشت؛ سیره مبارزاتی امام خمینی(ره)»، «راهکارهای حراست از اندیشه و نشر اندیشه های امام خمینی»، «شیخ انصاری و امام خمینی»، «همه دوستش داشتند؛ ذکر مجاهدت های آیت الله پسندیده»، «آیت الله شهید سید مصطفی خمینی در حوزه علمیه قم»، «ویژگی های علمی شهید آیت الله مصطفی خمینی».

در بخش دوم: بررسی ابعاد شخصیت رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای، می خوانیم: «بررسی مقام فقهی، اصولی، رجالی رهبر معظم انقلاب»، «چرایی و چگونگی انتخاب مجلس خبرگان رهبری»، «روند انتخاب رهبر معظم انقلاب در مجلس خبرگان».

در بخش سوم: شخصیت های برجسته تاریخ معاصر حوزه و انقلاب اسلامی، می خوانیم: «هیچ گاه به دنبال مرجعیت نرفتند؛ سیره آیت الله سیدمحمد محقق داماد»، «مروری بر خدمات و سیره انقلابی آیت الله گلپایگانی»، «نمونه بارزی از اسلام مجسم؛ سیره آیت الله شهید اشرفی اصفهانی»، «سیره مبارزاتی آیت الله مشکینی»، «الگوی اخلاص؛ سیره آیت الله شهید علی قدوسی»، «از علمای مشهور قم بود، که هنوز نامش بر سر زبانهاست؛ بررسی شخصیت و آثار سیدمهدی روحانی»، «فقیه وفادار به انقلاب؛ فعالیت های علمی و مبارزاتی آیت الله طاهری خرم آبادی»، «عالم وفادار به انقلاب»، «نمایندگان امام در چندین عرصه»، «بازوی علمی شورای نگهبان»، «تجسّم زهد و سادگی؛ خدمات و شخصیت آیت الله سیدمهدی قاضی»، «اهل انتظار و توقع بی جا از اشخاص نبود؛ آیت الله محمدی عراقی»، «پیغام برای سردار آزاده؛ سردار دکتر علی اصغر گرجی زاده» (برای کتاب «زندان الرشید»).

در بخش چهارم: خاطرات و تاریخ شفاهی نهادهای انقلابی، می خوانیم: «اهل قم هستم؛ گفتگو در برنامه تلویزیونی شناسنامه»، «شورای نگهبان و جایگاه آن در قانون اساسی و اندیشه امام خمینی»، «شرایط خبرگان هم اعلمیت است و هم انقلابی بودن»، «تشریح اهداف و فعالیت های جامعه مدرسین پیش از انقلاب اسلامی»، «جامعه مدرسین و خاطرات سیاسی» و «تاریخ شفاهی قوه قضائیه».
کتاب «خاطرات و گفتگوهای سیاسی آیت الله مؤمن» کتاب «خاطرات و گفتگوهای سیاسی» آیت الله مؤمن در ۲۹۶ صفحه و قیمت ۱۱ هزار تومان از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است. دفتر نشر معارف تاکنون از این استاد برجسته حوزه علمیه قم، پنج کتاب «اموال و ثروتهای عمومی در حکومت اسلامی»، «حکومت حکیمانه» (نقد و بررسی نظریه حکمت و حکومت دکتر مهدی حائری یزدی)، «منابع مالی در حاکمیت فقیه» و «جایگاه احکام حکومتی و اختیارات ولی فقیه» و «بررسی وظایف و حدود اختیارات ولی فقیه» را منتشر کرده است.

آیت الله محمد مؤمن از اساتید برجسته فقه و اصول حوزه علمیه قم، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، با پیروی از حضرت امام و عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نقش مؤثری در نهضت اسلامی و مبارزات مردمی علیه رژیم پهلوی داشت و بعد از پیروزی انقلاب، علاوه بر اهتمام جدی به موضوعات علمی و تدریس و مباحثه، در مسئولیت های مختلف انجام وظیفه کرده است. عضویت در شورای نگهبان از ابتدای تأسیس، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، عضویت در شورای عالی قضایی، عضویت در شورای عالی سیاست گذاری و ریاست حوزه علمیه قم، عضویت در هیأت امنای دانشگاه قم و ریاست دادگاه قم از مهم ترین فعالیت های ایشان محسوب می شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما