loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سبک زندگی رضوی (دوره هشت جلدی)

5 (1)

ناشر بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)

نویسنده محمدتقی فعالی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 1735

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

مجموعه سبک زندگی رضوی به همت جناب آقای محمدتقی فعالی در 8 جلد منتشر شده است:

جلد نخست این مجموعه با عنوان روابط میان فردی که به بررسی و تحلیل روابط میان فردی پرداخته است در دو فصل تألیف شده است: فصل اول به «الگوهای رفتاری» و فصل دوم به «آیین دوستی و همنشینی» اختصاص یافته است
در نخستین فصل این کتاب، برخی از مصادیق الگوهای رفتاری شامل سلام، دست دادن، معانقه، بوسیدن؛ روا یا ناروا، مهارتهای گفتاری و خوش خلقی مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است.
در فصل دوم، جایگاه و اهمیت، معیارها و مولفه­ ها و الگوهای رفتاری، دوستی و همنشینی، با ذکر مصادیق متعدد به تفصیل بررسی شده است.

جلد دوم با عنوان مناسبات اجتماعی در سه فصل به رشته تحریر درآمده است فصل اول: روابط اجتماعی، فصل دوم: سفر و اوقات فراغت و فصل سوم: مؤلفه ها و بایسته های روابط اجتماعی.
در نخستین فصل این کتاب، نظام آراستگی، آیین خویشاوندی و همسایه داری مورد بحث و تبیین قرار گرفته است.
نویسنده در فصل دوم موضوعات همچون چیستی، کارکردها، ویژگی های فراغت در عصر حاضر، مبانی اسلامی اوقات فراغت و الگوهای تجویزی گذران اوقات فراغت را مورد بررسی قرار داده است.
فصل سوم به موضوعاتی از جمله سنت های اجتماعی، انسان سرنوشت ساز، اخلاق محوری، امام مداری، عقلانیت دینی، حق مداری و مسئولیت پذیری و ارزش های اجتماعی اختصاص یافته است.

جلد سوم با عنوان ازدواج و خانواده در ۲ فصل به رشته تحریر درآمده است. فصل اول: با عنوان ازدواج، سنت مقدس و فصل دوم با عنوان: کارکردها و راهکارهای رشد کارایی خانواده.
نویسنده در فصل اول کتاب، مفهوم شناسی، اهمیت و جایگاه و بایسته­ های ازدواج را به تفصیل در بخشهای مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و در فصل دوم به تبیین اهداف و کارکردهای خانواده، همچنین راهکارهای رشد و کارآیی خانواده، پرداخته است.

جلد چهارم با عنوان بهداشت غذا و تغذیه در سه فصل تنظیم شده است: در نخستین فصل این اثر که به موضوع بهداشت، سلامت و مدیریت بدن اختصاص یافته، معناشناسی و چیستی، پیشینه شناسی و جایگاه بهداشت و سلامت در اسلام به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.
در فصل دوم کتاب با عنوان زرین نامه سلامت، جایگاه طب در نگاه اسلام، طب اسلامی ایرانی، زرین نامه رضوی و اعتدال مزاج مورد واکاوی و بررسی علمی قرار گرفته است.
فصل سوم این اثر با عنوان خوراکی ها، بایستهها و نسخه ها؛ به تبیین چیستی غذا، نقش غذا در سلامتی، تغییر الگوی تغذیه در ایران، جامعه شناسی غذا، روانشناسی غذا، جایگاه غذا و تغذیه در آموزه های اسلامی می­پردازد و در ادامه به بیان مصادیق و خواص انواع غذاها و خوراکی ها با استناد به آیات و روایات و متون دینی می­پردازد.
نویسنده در پایان، به نتیجه­ گیری از مطالب این اثر پرداخته است.

جلد پنجم با عنوان بهداشت فردی و محیط زیست در سه فصل تنظیم شده است. در فصل نخست با عنوان بهداشت و رساله زرّین سلامت؛ مفهوم شناسی، بهداشت و سلامت از منظر اسلام، رساله زرین سلامت مورد بررسی مولف کتاب قرار گرفته است.
فصل دوم به موضوع بهداشت فردی اختصاص یافته است که در آن، بهداشت اندام و بهداشت ظاهر در دو بخش مورد بررسی قرار گرفته است.
در فصل سوم با عنوان بهداشت محیط زیست، موضوعات ذیل تبیین گردیده است: تعریف، پیشینه ­شناسی، اقتصاد و محیط زیست، روان­شناسی حفاظت از محیط زیست، دیدگاه ها، محیط زیست در جهان مدرن، جایگاه محیط زیست از منظر اسلام، شیوه­ های تعامل با محیط زیست از منظر امام رضا(ع).

جلد ششم با عنوان زندگی معنوی در دو فصل منتشر شده است: در فصل اول که با عنوان رسم بندگی به رشته تحریر در آمده است، چیستی تقوا و اهمیت و جایگاه آن مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است.
نویسنده در بخش دیگری از این فصل، ضمن برشمردن بایسته های اخلاقی، به تبیین و تشریح مصادیق آن پرداخته است.
ارتباط با خدا بخش دیگری از فصل نخستین این کتاب است.
در فصل دوم این اثر، با عنوان بخشش و نیایش، چیستی، اهمیت و جایگاه این تفاهم ارزشمند به تفصیل مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است.
نویسنده در پایان این اثر، به نتیجه گیری از مطالب کتاب پرداخته است.

جلد هفتم با عنوان بینش ها و ارزش ها از ۴ فصل تشکیل شده است: فصل اول: خداشناسی، فصل دوم: راهنما شناسی، فصل سوم: امام شناسی و فصل چهارم: معادشناسی.
نویسنده در فصل نخست، موضوعاتی همچون: چرا باید خدا را شناخت، چیستی ایمان، مراتب شناخت خدا، چگونه خدا را بشناسیم، توحید، ارتباط با خدا را به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار داده است.
در فصل دوم این اثر، چیستی و جایگاه، ویژگی پیامبران تبیین شده است. در فصل سوم: چیستی، ضرورت امامت، جایگاه امام، راههای شناخت امام به تفصیل بیان شده است. در آخرین فصل کتاب، چیستی معاد، اهمیت و جایگاه، مرگ و برزخ به رشته تحریر در آمده است.

جلد هشتم نیز با عنوان سنن الرضا در ۱۹ فصل با عناوین ذیل منتشر شده است:
روابط میان فردی، آئین دوستی و همنشیتی، روابط اجتماعی، سفر و اوقات فراغت، مؤلفه ها و بایسته های روابط اجتماعی، ازدوج؛ سنت مقدس، کارکردها و راهکارهای رشد و کارایی خانواده، بهداشت و سلامت و مدیریت بدن، زرّین نامه سلامت، خوراکی ها؛ بایسته ها و نسخه ها، بهداشت و رساله زرّین سلامت، بهداشت فردی، بهداشت محیط زیست، رسم بندگی، بخشش و نیایش، خداشناسی، راهنماشناسی، امام شناسی، معاد شناسی.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما