loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

الجمل و النصرة لسید العترة فی حرب البصرة

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده شیخ مفید

تحقیق و تنظیم کتاب سید علی میرشریفی

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 600

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

ألجَمَل وَ النُّصرة لِسید العترَة فی حَربِ البَصرَة تألیف عالم برجسته شیعه محمد بن محمد نعمان عکبری بغدادی معروف به شیخ مفید (متوفای 413 ق) است. این کتاب یکی از متون کهن کلامی - تاریخی شیعه است که مؤلف در آن به واقعه جنگ جمل، فتنه ها، ابهامات و آراء و عقاید مسلمانان نسبت به آن پرداخته است. این کتاب به زبان های فرانسوی و فارسی ترجمه شده است.

شیخ مفید این کتاب را به درخواست فردی نگاشته که از او خواسته کتابی درباره جنگ جمل و آراء و عقاید مسلمانان درباره آن واقعه بنویسد. او در مقدمه کتاب می گوید:
«خداوندت مؤید دارد، از من خواسته ای که برای تو اختلاف نظر و آراء اهل قبله را در مورد فتنه بصره (جنگ جمل)، خونریزی و کشتار میان امیر المؤمنین علی بن ابی طالب (ع) و طلحه و زبیر و عایشه، و اعتقاد هر گروه را در این باره بیان کنم و شرح دهم و سبب این فتنه را بازگو کنم و اخبار آن و آنچه را که میان ایشان اتفاق افتاده است فراهم آورم.»
«همه کتاب هایی که در این باره تصنیف شده است متضمن اخباری است که درک آن برای عموم مردم دشوار و شبهه انگیز است و هیچ یک از مصنفان چگونگی جنگ را با ترتیب و نظام نیاورده اند و اخبار را چنان در هم آمیخته اند که نمی توان به طور دقیق و آشکار از نیت و مقصودشان آگاه شد، و من در این تألیف برای تو- که خدایت موفق دارد- آنچه گفته شده است فراهم آورده ام و برهانی را ثابت کرده ام که هر کس آن را بنگرد می تواند اعتقاد درستی در مورد آنان و رفتارشان پیدا کند و متوجه شود که کفر و ایمان و عصیان و طاعت و گمراهی و هدایت چگونه بوده است و امیدوارم تو هم موفق شوی که از آن عبرت گیری و از حالت تقلید گمراه کننده بیرون آیی و به حق برسی و آنچه که موجب اشتباه و سرگردانی است از تو زایل شود و اکنون با توکل به خدای عز و جل و یاری جستن از پیشگاه او و آرزوی توفیق و راهنمایی برای تو، پرسشی را که کردهای پاسخ می دهم.»

شیخ مفید کتاب جمل را در دو بخش تنظیم کرده است:
بحش اول: او تمامی آراء و عقاید اسلامی را در نخستین بخش کتاب آورده و با دلیل های محکم و استوار و براهین قوی نظرات و شبهات فرقه ها و مذاهب گوناگون را پاسخ گفته و نظریه حقیقت گرای شیعه را مبنی بر این که امیرالمؤمنین و پیروان او بر حق بودند و گروه مقابل بر باطل و اهل خلافت هستند اثبات نموده است.
بخش دوم: تاریخ جنگ جمل و گزارش آن است. مؤلف در این بخش چکیده و عصاره ماجرا را از لحظه انعقاد نطفه و شروع آن تا پایان کار بر اساس منابع و مآخذ دست اول و معتبر، بدون تعصب و طرفداری بی مورد به طور دقیق نقل کرده است و در خاتمه کتاب، دلایل بغض عایشه، طلحه و زبیر نسبت به امیرالمؤمنین را به طور گسترده شرح و توضیح داده است

نویسنده کتاب یکی از عالمان بزرگ شیعه است بنابراین کتاب از استحکام و اعتبار والایی برخوردار است خصوصا این که از آخرین تالیفات شیخ مفید است و در دوران غنای فکر و اندیشه وی نگاشته شده است.
کتاب هایی که در زمان نزدیک به واقعه جمل نوشته هیچ کدام در دسترس ما نیست و فقط گزینشی و تکه هایی که مورخان بعدی نقل کرده اند برای ما باقی مانده است که آن نیز بی طرفانه نگاشته نشده است. با توجه به این نکات، فقط شیخ مفید است که اطلاعاتی را درباره این واقعه مهم برای ما ثبت کرده و از این جهت اثر او منحصر به فرد است.
در میان کتاب هایی که درباره جنگ جمل نوشته شده این کتاب گسترده ترین و کامل ترین کتاب است بدین سبب منبع و ماخذِ جامع و معتبری در این زمینه به شمار می آید.
مولف در این کتاب فقط به منابع اهل سنت استناد کرده و با گفتار خودشان به ایشان پاسخ داده است.
مولف به هیچ وجه تعصب به خرج نداده و اقوال و افکار دیگران را با رعایت ادب و امانتداری نقل کرده و با منطق قوی و استدلال مستحکم خصم را مجاب نموده است.
مترجم کتاب نیز پاسخگویی به شبهات و ابهامات، چهره درخشان شیخ مفید، تفصیل و گستردگی کتاب، محفوظ ماندن از دستبرد، انصاف مؤلف در بررسی اخبار و نشان دادن مظلومیت علی (ع) را ویژگی های کتاب و دلیل ترجمه آن ذکر کرده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما