loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اندیشه سیاسی شهید ثانی

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده سید محمدرضا موسویان

زیر نظر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

سال نشر : 1382

تعداد صفحات : 304

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 42872 10003022
44,000 39,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

نگارنده در این کتاب بر آن است زندگی و عقاید "زین الدین بن نورالدین علی" معروف به "شهید ثانی" را بررسی کند که البته در این میان، شرح و تبیین اندیشه های سیاسی وی بیشتر مطمح نظر است.
در آغاز کتاب پس از بررسی زندگی شهید ثانی و اوضاع سیاسی، اجتماعی و مذهبی عهد صفوی و عثمانی، مبانی فکری سیاسی شهید ثانی شرح و تبیین می شود.
فصل سوم کتاب درباره انواع حکومت، به ویژه حکومت مطلوب از دیدگاه شهید ثانی است. حکومت نامطلوب یا جور موضوع فصل چهارم بوده که پس از آن در فصل پنجم، وظایف متقابل مردم حکومت تشریح می شود.
در فصل ششم به سیاست داخلی و مبانی و اصول آن اشاره شده همچنین جریان های معارض با حکومت و نحوه تعامل با آنها از منظر شهید ثانی بررسی شده است.
مبانی سیاست داخلی از دیدگاه شهید ثانی عبارت است از: 1 _ حفاظت از دین و شریعت، 2 _ بازداری مردم از مفاسد و ترغیب به انجام مصالح، 3 _ تامین مصالح عمومی جامعه، 4 _ رسیدگی به امور دنیوی و منابع مادی مردم، 5 _ احترام به افراد و جایگاه آنان در جامعه، 6 _ تقدم مصالح عمومی بر منافع فردی، 7 _ استقرار نظم و امنیت، 8 _ تساهل و عدم سخت گیری بر مردم.
موضوع فصل پایانی کتاب تبیین سیاست خارجی از دیدگاه شهید ثانی است که عبارت اند از: 1 _ حفظ دارالاسلام، 2 _ دعوت به اسلام، 3 _ نفی سبیل (استقلال و عزت)، 4 _ همزیستی مسالمت آمیز و عدم مداخله در امور کشورها.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما