loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حتی مطلع الفجر: تبیین جایگاه وجودشناختی لیله القدر

5 (1)

ناشر حکمت

نویسنده حسین غفاری

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 104

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب حاصل سه جلسه درس گفتارهای حسین غفاری استاد فلسفه دانشگاه تهران است که در سال 1388 در جمعی از دوستان ایراد شده است. البته این جلسات با نیت شرح و تفسیر نکات حکمی و معارفی موجود در ادعیه مشهور ماثوره از ساحت ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین تشکیل شد و در همین راستا این دعاها و زیارت ها تفسیر شده است.

در مقدّمه این جلسات که در ماه شعبان سال 1388 برگزار شد به مدت شش جلسه دربارهٔ مطلق دعا در دو بخش بحث شده است، بخش اول به تبیین جایگاه وجودشناسانه دعا در نظام اسباب و مسببی عالم پرداخته شده و در بخش دوم خصوصیات عام ادعیه شیعی و اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. سپس به مناسبت ورود به ماه مبارک رمضان، مدت سه جلسه به تفسیر ماهیت لیلة القدر و نقش وجودی آن در جهان بینی الهی قرآنی و شیعی و اهمیت آن از نظر نقش و موقعیت انسان در نظام هستی پرداخته شده است که مطالب این کتاب را تشکیل می دهند.

در این کتاب به سوالات بسیاری درباره شب قدر و مفهوم دعا کردن پاسخ داده شده است و اگر می خواهید بیشتر از گذشته قدر شب قدر را بدانید به شما پیشنهاد می کنیم حتما این کتاب را در دست بگیرید و عمیق تر و از زاویه فلسفی به این پدیده بی نظیر در عالم هستی نگاه کنید و مطمئن باشید بسیاری از پاسخ پرسش های خود را نه تنها درباره شب قدر بلکه درباره دعا کردن، قرآن کریم و اینکه چه طور مقدرات در این شب تعیین می شود، در این کتاب خواهید یافت.

نویسنده این کتاب یعنی حسین غفاری پژوهشگر ایرانی حوزه فلسفه و دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تهران است. او در زمینه فلسفه از شاگردان شهید مرتضی مطهری بوده و دروس حوزوی غیر فلسفی را نیز نزد بعضی علمای دینی تهران همچون سید محمدمهدی بجنوردی فراگرفته است...

ارتباط بحث لیلة القدر و بحث دعا در این است که این شب، شب انسان است؛ یعنی اگر بخواهیم لیلة القدر را صرف نظر از اصطلاحات اسلامی به مردم دنیا معرفی کنیم؛ مثلاً اگر کسی بپرسد شما در این شب چه کار می کنید و برنامه تان چیست؟ اگر بخواهیم با یک بیان عمومی جواب بدهیم باید بگوییم این شب، شب منزلت و موقعیت انسان است و این مسئله یکی از شاهکارهای فرهنگ اسلام است. حال اگر از این دید نگاه کنیم که در عالم یک نظام مستحکم و منسجمی بر اساس قانون علت و معلول وجود دارد که همهٔ دانشمندان، حکما و فیلسوفان نیز بر همین عقیده هستند، با چنین وضعیتی توجیه مسئله دعا و از آن مشکل تر بحث لیلة القدر و خصوصا دعا در این شب چگونه قابل توجیه است؟ از طرفی در مکاتب و ادیان دیگر نیز بحث دعا مطرح است اما آنها نسبت به مسئله ای با عنوان لیلة القدر بیگانه هستند.

یک مشکل اساسی که در بحث دعا مطرح است این است که یعنی چه که انسان دعا کند و عالم تغییر کند؟ به عبارت دیگر منطق تأثیر دعا در عالم چگونه است؟ این چه عالمی است که نظامش با دعای من و شما تغییر می کند؟ آیا خداوند در مقابل ما حالت انفعالی دارد؟ اینکه محال است، چون خداوند عالم را از ازل خلق کرده و عالم و تمام کائنات و همه حوادث را با مشیت خود تقدیر می نماید. پس چگونه دعای من و شما در عالم اثر می کند؟ طرح این سؤال در پیروان همه ادیان مشترک است. حال اگر کسی نتواند جواب بدهد می گوید ما دعا می کنیم و خداوند دعای ما را به اجابت می رساند. این جواب، پاسخی منطقی نیست و سائل را اقناع نمی کند و لذا می پرسد که نظام عالم چگونه است و چگونه خداوند از دعای ما منفعل می شود؟ اما بالاخره همه ادیان به این مسئله اعتقاد دارند و همه انسانها معتقدند که خداوند حداقل بعضی از دعاها را اجابت می کند...
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما