loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ترجمه تحفة الحکیم شیخ علامه محمدحسین کمپانی

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 43207 10003022
58,000 52,200 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

اثر حاضر، مروری بر مهمترین مباحث فلسفه اسلامی در هستی شناسی و الهیات است.

در این اثر با الهام از کتاب منظومه سبزواری، اصول و مبانی مهم حکمت و فلسفه اسلامی به صورت نظم و شعر عربی بیان شده و شرح مفاد این اشعار فلسفی در ذیل آن آمده است.

نگارنده ابتدا کلیاتی در مورد هستی و نیستی در فلسفه اسلامی و بداهت مفهوم وجود مطرح نموده و سپس به تبیین اصالت وجود، اشتراک معنوی وجود، زیادت وجود بر ماهیت، تشکیک حقیقت وجود، عینیت ماهیت و انیت در واجب و وجود ذهنی پرداخته است.

آنگاه به بیان مفهوم معقول اول و ثانی، وجود و عدم مطلق و مقید، بساطت هستی و تکثر در آن، استحاله ثبوت معدوم و اعاده آن و عدم تمایز و علیت در اعدام پرداخته و مناط صدق و کذب در قضایا را بررسی نموده است.

جعل و اقسام آن، وجود مستقل و رابط، مواد و جهات ثلاث، حدوث و قدم، قوه و فعل، ماهیت و لواحق آن، وحدت و کثرت و علت و معلول از دیگر مباحث مطرح شده در این نوشتار است.

علامه شیخ محمدحسین اصفهانی نجفی، مشهور به کمپانی، با این اندیشه که کتاب شرح المنظومه حاج ملاهادی سبزواری دارای اشکالاتی در نحوه بیان، توضیح مطالب و نیز در محتوای مسائل دارد، به سرودن اشعار فلسفی پرداخت و آن را با نام تحفة الحکیم در 936 بیت به زبان عربی به پایان رسانید.

منظومه تحفة الحکیم که قواعد حکمت اسلامی و مسائل حکمت متعالیه را به نظم کشیده است با ترجمه و شرح می تواند به عنوان کتاب درسی در زمینه حکمت متعالیه در مراکز آموزشی قرار گیرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما