loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رساله صناعیه

5 (1)

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده میرزا ابوالقاسم استرآبادی میرفندرسکی

تحقیق و تنظیم کتاب حسن جمشیدی

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 248

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

ابوالقاسم میرفندرسکی (970 - 1050 ق .) از حکما و عرفای امامیه بود که در حکمت طبیعی، الهی، ریاضی، علوم نقلی و شعر و ادب، یگانه عصر خود بود.

وی آثار متعددی تألیف کرده، اما بی گمان مهمترین آنها همین رساله فارسیِ «صناعیه» است که با نامِ «حقایق الصنایع» نیز شهرت دارد.

وی در این رساله، مطالب علمی و فلسفی دقیق را درباره شغل ها و صناعت ها با زبانی روشن و فصیح، همراه با آیات و احادیث و اقوال حکما و بزرگان، آورده است.

میرفندرسکی در این رساله صناعت را به مفهومی بسیار گسترده گرفته است نه فقط صناعات خمس بلکه به معنای هر چیزی که از قوای عاقله و عامله آدمی به ظهور و حصول بپیوندد.

وی در 28 باب به این امور پرداخته است.

تعریف صناعت، فائده صناعت، هدف و غایت صناعت، اقسام صناعت به لحاظ سودمندی، هدف و شرف، فرق فلاسفه و پیامبران و شباهت آنها و فضیلت علم و عالم و طرح مباحث فلسفی در این موضوعات به همراه استفاده از آیات و روایات از مهم ترین مباحث این رساله است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما