loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رؤیای خلوص: بازخوانی مکتب تفکیک

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده سید حسن اسلامی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 370

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

نام مکتب تفکیک، پرسش های فراوانی را در ذهن ما برمی انگیزد؛
پرسش هایی نظیر «مکتب تفکیک چیست؟ آموزه های اصلی آن کدام است؟ در برابر دیگر جریان های فکری چه موضعی اتخاذ کرده است؟ چگونه از آموزه های خود دفاع می کند؟ چگونه به نقد فلسفی می پردازد؟ آیا نقدهای این مکتب، موجه است؟ آیا شرایطی را برای نقد خود فراهم ساخته است؟ آیا خود، تاب ایستادگی در برابر نقد دیگران را دارد؟ آیا تاکنون نقادی شده است؟ آیا به نقد مخالفان خود پاسخی داده است؟ آیا این پاسخ قانع کننده است؟ این مکتب چه قرائتی از دین دارد و در برابر قرائت های دیگر چه موضعی می گیرد؟ نتایج سیاسی ـ اجتماعی تفکر تفکیکی چیست؟ آیا مکتب تفکیک مخالف فلسفه و عرفان است؟ دلیل این مخالفت چیست؟ آیا تفسیر عقلانی دین را می پذیرد؟ اگر نمی پذیرد، آیا خود بدیلی برای عقل ارایه کرده است؟ آیا آرمان این مکتب پذیرفتنی است؟»

این کتاب می کوشد به برخی از این پرسش ها پاسخ گوید و بستری برای بحثی روشن درباره این مکتب فراهم آورد.

مکتب تفکیک، بر این باور است که شناخت عقلانی و عرفانی را باید از شناخت دینی «تفکیک» نمود و دین را به دور از یافته های این دو نگرش و به شکلی «خالص» دریافت.
ادعای مدافعان این مکتب آن است که خود به حقایق وحیانی دست یافته اند و از این منظر به نقد فلسفه و عرفان می پردازند تا حریم دین را از آنها بپیرایند.

این نوشته به بررسی این ادعا پرداخته و کوشیده است ناکارآمدی آن را در نظر و عمل نشان دهد و قوّت ادعای «خلوص» را محک بزند.

کتاب حاضر در دو بخش و هفت فصل سامان یافته است. «مکتب تفکیک؛ گزارش و بررسی» و «نقد اخلاقی مکتب تفکیک»، عناوین بخش های این اثرند.

در انتهای این کتاب، نمایه ای از آیات، روایات، اعلام، اصطلاحات و موضوعات و اشعار نیز درج شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما