loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ماجرای سقیفه

3 (1)

ناشر انصاریان

نویسنده محمدرضا مظفر

مترجم سید غلامرضا سعیدی

مستندساز سید محمود خسروشاهی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 208

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب ترجمه ای از «ماجرای السقیفه» اثر علامه شیخ محمدرضا مظفر تألیف قرن چهاردهم، به زبان عربی میباشد که موضوع سقیفه ـ اولین حادثه ای که همزمان با آغازین ساعات رحلت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به وقوع پیوست ـ و بیعتی که در آن شکل گرفته است را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.
مؤلف، کتاب را با پیشگفتاری آغاز نموده و به این نکته مهم و اساسی تأکید ورزیده است که مورخ باید در نوشتار خود با زدودن غبار تعصبات قومی، قبیله ای، دینی، وطنی و... از فکر و اندیشه خود با رهایی از زندان اعتقادات شخصی خود به بررسی و بیان تاریخ بپردازد.
این کتاب که در چهار فصل تدوین شده است مقدمه ای را با عنوان «تمهید» برای ورود به متن اصلی موضوع بحث کتاب قرار داده و با تحلیلی دقیق، ماجرای سقیفه و اجتهاد بانیان آن در مقابل نص صریح را موشکافی کرده و آنگاه وارد فصلهای کتاب گردیده است.
فصل اول: موضع پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) درباره خلافت که آیا آن حضرت از اتفاقات بعد از رحلتشان آگاهی و اطلاعی داشتند یا خیر؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ آیا هرگز راه حلی برای جلوگیری از وقوع این حادثه اتخاذ نمودند؟ و یا آیا این احتمال که اهل سنت ادعا میکنند که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در این موضوع هیچ موضعی نداشته و آن را به عهده امت واگذار نموده است صحت دارد؟ و آنگاه نویسنده روایاتی را از آن حضرت درباره امیرالمؤمنین(علیه السلام) و نیز ابوبکر بیان داشته است تا صلاحیت هر یک را از دیدگاه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) برای خلافت مشخص سازد و قضاوت در این زمینه را به عهده خواننده واگذار نموده است.
فصل دوم: تدابیر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) برای جلوگیری از اختلاف امت اسلام بوده است که شامل مواردی همچون: اعزام جیش اسامه، درخواست قلم و دوات و کاغذ برای نوشتن وصیتنامه در موضوع خلافت و... بوده است.
فصل سوم: بیعتی که در سقیفه انجام گرفت و انگیزههایی که در اجتماع در آن محل وجود داشت و وقایعی که زمینه ساز بیعت با ابوبکر گردید و نقش هر یک از مهاجر و انصار در این موضوع و خطبههایی که از سوی افراد مختلف در این جمع ایراد شد و نتیجهای که از آن عاید گردید.
فصل چهارم: موضع امیرالمؤمنین(علیه السلام) در برابر سقیفه و بیعت در آن و موضع و رفتاری که در برابر خلفا از خود اتخاذ نمودند.
به جرأت می توان گفت مؤلف از چشم اندازی واقعی به بحث نگاه کرده و نه احساسات را وارد بحث می کند و نه جانب بی طرفی را فرومی گذارد، هرچند مقدّر باشد که نتیجه همان باشد که عقیده مذهبی او بدان رهنمون می شود و این مرهون اسلوب عمیق مؤلف است.
وی ضمن بیان نصوص وارده، آنها را دقیق نقد کرده و مفاهیم آنها را روشن کرده است و در این راه از احادیثی استفاده کرده که ثقات ائمه حدیث هر دو طایفه مسلمان درباره آن اتفاق نظر دارند. نتیجه آنکه موفق شده با بیانی جذاب و باشکوه، خواننده را از نزدیک ترین و ساده ترین راه ها به نتایج بحث برساند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما