loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

صرف روان با حدیث و قرآن - جلد اول: ویژه سطح یک

ویرایش دوم

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده احمدامین شیرازی

زیر نظر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 79

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 44320 10003022
15,000 13,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این مجموعه که در سه جلد تهیه شده، همه مسائل علم صرف؛ از قواعد اولیه تا عالی ترین و پیچیده ترین آن را به قلمی روان، به نگارش درآورده است.

ائمه اطهار(علیهم السلام) با کتاب و نگارش و بیان، انسان ها را از نادانی و کج روی رهانیدند. کتابشان؛ قرآن و بیانشان؛ حدیث است و فهم هر دو به ادبیات عرب و از آن جمله به علوم صرف و لغت منوط است. لغت، روشنگر معانی الفاظ و صرف، بیان کننده قواعد مفردات است.

«صرف» از دانش های مهم ادبی است که فراگیری آن برای فهم زبان عربی و تفسیر قرآن کریم و درک کلمات ائمه معصومین(علیهم السلام) ضروری است، زیرا به وسیله آن، چگونگی تغییر کلمات و نیز وزن آنها را می شناسیم.

در این باره کتاب های مختلفی نوشته شده است، اما کتاب «صرف روان» به قلم مولفی نگارش یافته که سالیان متمادی در عرصه علوم ادبی و بلاغی تدریس و پژوهش کرده و آثار گوناگونی از خود به جای گذاشته است. مین شیرازی با بهره گیری از همه منابع کهن ادبی و توجه به شواهد قرآنی و حدیثی و رویکرد به فنون آموزشی جدید، علم صرف را در سه جلد و برای سه دوره مبتدی، متوسط و عالی تدوین کرده، به نحوی که در این مجموعه سه جلدی، همه مسائل علم صرف از قواعد اولیه تا عالی ترین و پیچیده ترین آن به قلمی روان، نگارش یافته است.

همه مسلمانان به ویژه شیعیان پارسی زبان به فراگیری قواعد این زبان اهتمام ویژه دارند و در نظام آموزشی خود برای طلاب و دانشجویان، درس های عمده این علم را در نظر گرفته اند، اما بی شک در فرایند آموزش باید به دو نکته اساسی توجه داشت. نخست آن که به زبان فارسی ساده باشد و دوم آن که سه سطح و سه دسته مخاطب را در نظر گرفت. سطح نخست، برای کسانی که تازه می خواهند علم صرف را یاد بگیرند، سطح دوم، برای مخاطبانی که جلد اول را خوانده و اصطلاحات و مقدمات را اندکی آموخته اند و سطح سوم، برای کسانی که درصدد تحصیل مرحله عالی این علم و فراگیری نکته های ظریف و تخصصی آنند.

در مطالب سه جلد، تکرار دیده نمی شود و به علاوه در ارایه مطالب هر رتبه و سطح، به فهم محصلان آن رتبه و سطح، توجه دقیق شده است. پس برای استفاده کامل و بهره مند شدن از تمام مطالب علم صرف، باید هر سه جلد را به ترتیب مذکور فراگرفت.

مطلب جلد نخست
تقسیم کلمه به اسم، فعل و حرف، معنای مفرد، تثنیه و جمع، مذکر، مونث، مغایب، مخاطب، متکلم، ماضی، مضارع، اسم فاعل، اسم مفعول، امر، نهی، جحد، نفی، استفهام، قاعده صرف کردن و نشانه های هر یک از آنها.

آن چه گفته شد، نمونه های مختصر از مطالبی است که در این کتاب به طور تفصیل با شواهد قرآنی و مثال هایی از نهج البلاغه شریف و احادیث معصومین(علیهم السلام) آورده شد. این اثر برای تشنگان کتاب وحی و جویندگان حقایق کتاب آسمانی و پویندگان علوم قرآنی راه گشای خوبی بوده و مفید و موثر می تواند باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما