loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تسنیم: تفسیر قرآن کریم - جلد سی و چهارم

ناشر اسراء

نویسنده عبدالله جوادی آملی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 672

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 44457 10003022
247,000 234,700 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این جلد مشتمل بر تفسیر آیات ۳۸ ـ ۷۹ سورهٴ مبارکه توبه است. این آیات با فراخوانی مؤمنان به نفر نظامی برای دفاع از سرزمین اسلامی آغاز می گردد و آنان را از تمرّد از جهاد و گرایش به زندگی دنیایی منع می کند، زیرا پیامد آن عذاب دردناک آخرت و نابودی در دنیاست و در ادامه به پاره ای از مسائل جنگ تبوک و اوصاف منافقان و کارشکنی های آنان می پردازد. این امور عبارت اند از:

۱. نصرت و یاری مجاهدان؛ چنان که پیامبر اکرم(ص) و مصاحب او را در داستان هجرت از مکه به مدینه در غار ثور با جنود نامرئی یاری کرد.

۲. بسیج عمومی مؤمنان به جهاد با مال و جان در راه خدا؛ امّا برخی از فرصت طلبان در اعزام های نزدیک و پرسود شرکت می کنند و از حضور در نبردهای دور و پر مشقت مانند جنگ تبوک به بهانه های واهی و سوگندهای ظاهر فریبانه طفره می روند، ازاین رو به پیامبرش فرمان می دهد که درباره این گروه تحقیق لازم را به عمل آورد، تا چهره دروغین آن ها آشکار گردد.

۳. در برابر فرمان الهی به نفر و بسیج عمومی مردم دو گروه می شوند: الف. مؤمنان بی درنگ بسیج می شوند و برای جهاد مالی و جانی از پیامبر اکرم اذنی نمی خواهند. ب. منافقان چون در باطن به خدا و روز قیامت ایمان ندارند، از پیامبر برای تخلّف از جنگ اذن می طلبد، دل های این گروه همواره در شک و ریب است و زندگی متحیرانه دارند، هرچند اگر در نبرد هم شرکت کنند با ایجاد دلهره و تشویش اذهان عمومی، خبرچینی، تفرقه افکنی و شایعه پراکنی، فتنه بر پا می کنند، چنان که پیشینه این کار را داشتند؛ لیکن خدا علی رغم آن ها حق را پیروز می گرداند.

۴. منافقان برپایه تفکر دنیاگرایی از پیروزی مؤمنان ناراحت و از شکست آنان شادمان اند، حال آنکه رزمندگان اسلام هدفمند می جنگند و براساس وظیفه می جنگند و تابع نتیجه نیستند، چون یکی از دو «حسنی» یعنی پیروزی یا شهادت نصیبشان می شود.

۵. انفاق مالی منافقان پذیرفته نیست، چون گروهی فاسق و فتنه انگیزند و برپایه کفر درونی شان نمازشان از روی کسالت و انفاقشان از روی کراهت است، پس هرگز نباید کثرت اموال و فرزندانشان مؤمنان را به شگفتی آورد، زیرا خدای حکیم اراده کرده که آن ها را در دنیا بدین وسیله عذاب کند.

۶. گروهی از منافقان با طعنه زنی درباره تقسیم صدقات و غنایم جنگی کارشکنی می کنند؛ اگر به آنان چیزی داده شود، خشنود می شوند، وگرنه ناراحت می شوند، حال آنکه باید به آنچه خدا و پیامبر عطا می کنند، راضی باشند، به همین مناسبت مصارف هشت گانه صدقات (زکات) را بیان می کند.

۷. گروه دیگری از منافقان با زبان، پیامبر را آزار داده و او را ساده لوح و سراپا گوش می خواندند، حال آنکه گوش بودن وی حکیمانه بود، چون قبول و نکولش براساس وحی الهی است. به هر حال، منافقان برپایه صفت دورویی همواره می ترسند که خدا با نزول سوره ای از اهداف پلید آنان پرده برداری کند و ارتباط سرّی آنان با بیگانگان را آشکار سازد؛ آن گاه با تقابلی زیبا میان صفات منافقان و ویژگی های مؤمنان هر دو گروه را برای بشریت معرّفی می کند. و در پایان به پیامبرش دستور جهاد با کافران و منافقان را صادر کرده و جایگاه آنان را دوزخ می داند؛ آن گاه به گروه های دیگری از منافقان می پردازد.

مفسر در این جلد به مباحثی چون «دستور بسیج برای دفاع از اسلام»، «توبیخ مؤمنان متثاقل»، «استقامت و ایثار ابوذر رحمت الله علیه در راه نَفْر به سوی تبوک»، «ناتوانی متخلفان از زیان رساندن به دین الهی»، «منابع تأمین هزینه جهاد»، «علت تثاقل منافقان در جنگ تبوک»، «حرکت منافقان در مدار بستهٔ شک و تردید»، «راز سلب توفیق منافقان از حضور در صحنه جهاد»، «خیربودن پیروزی و شهادت برای مؤمنان»، «نعمت بودن مرگ برای مؤمن و کافر»، «نهی از نگریستن به بالا دست در زخارف دنیایی»، «بازگشت به توحید، تنها راه نجات منافقان»، «جواز مصرف زکات برای آزادی اسیران جنگی»، «شبههٔ تثبیت فقر در اسلام با مسئله زکات»، «جواز دستگردان زکات با اذن ولی مسلمانان»، «راز اصرار قرآن بر افشای اوصاف و اسرار منافقان»، «وجوب عقلی امر به معروف و نهی از منکر»، «دفاعی بودن جنگ های پیامبر ص»، «افشاگری خدا از کلام و کار کفرآمیز منافقان»، «اسلام در حال فقر و کفر در بی نیازی»، «نشانه های نفاق و اهمیت صدق حدیث و وفا به عهد»، و بحث های قرآنی، فلسفی، عرفانی و روایی دیگر پرداخته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما