loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کنترل رسانه ها

رسانه های گروهی افکار را کنترل می کنند

ناشر انتشارات درسا

نویسنده نوام چامسکی

مترجم ضیا خسروشاهی

سال نشر : 1385

تعداد صفحات : 100

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

کتاب کنترل رسانه ها نگاهی است به کنترل ایالات متحده آمریکا بر رسانه های گروهی این کشور.
نوام چامسکی، زبان شناس و نظریه پرداز سیاسی ـ اجتماعی و استاد انتستیتو تکنولوژی ماساچوست از منتقدان آزاداندیش و شجاع آمریکایی است. کتاب کنترل رسانه ها، از جدیدترین آثار اوست که با دیدی انتقادی، زبانی ساده و توام با کنایه ها گزنده به سیاست های آمریکا، تبلیغات سیاسی ـ اجتماعی آمریکایی و مفهوم دموکراسی آمریکایی پرداخته است.
چامسکی ضمن بررسی تاریخچه تبلیغات از آغاز جنگ جهانی اول، از پیشتازان دموکراسی لیبرال در آمریکا نام می برد و گرایش های ضد دموکراتیک آن ها را برمی شمارد، و نشان می دهد که چگونه این پیشتازان مردم را در حد گروهی "گیج و گنگ" تلقی می کردند و خواستار پیشبرد امور اجرایی توسط "گروه نخبگان" بودند.
چامسکی سپس چگونگی "مهندسی افکار" و "تنظیم روابط عمومی" و ارایه "نمودگارهای ساختگی" و "ابداع دشمنان موهوم" و "برداشت های گزینشی" دولت آمریکا را در مقاطع مختلف ـ و در فصول جداگانه ـ مورد ارزیابی قرار می دهد.
آخرین فصل کتاب به زمینه سازی آمریکا برای شروع جنگ خلیج فارس در 1991 می پردازد و نشان می دهد که چگونه کنترل آمریکاییان بر رسانه های عمومی زمینه چنین حمله ای را در افکار عمومی فراهم کرد و چگونه روی عملکرد آمریکا در کشتار بیگناهان و تخریب محیط زیست سرپوش گذاشت.
کتاب کنترل رسانه ها سال ها پیش از وقایع 11 سپتامبر، حمله و تجاوز آمریکا به عراق نوشته شده است. با این حال چامسکی در این کتاب وقوع آن اتفاق و این حمله و تجاوز را پیش بینی می کند: "هر سال یا هر دو سال یک بار، هیولای بزرگی ساخته شده اند که باید در مقابل آن ها از خودمان دفاع کنیم... آن ها تروریست های بین المللی، قاچاق چیان مواد مخدر و عرب های برآشفته و صدام حسین، هیتلر جدید، هستند که می خواهند بر جهان مستولی شوند... آن گاه به ارتش بی دفاع دیگری در جهان سوم حمله می کنید... و به پیروزی باشکوهی می رسید... بدین وسیله می توانید عوام الناس را از پرداختن به مسایل واقعی باز دارید."
عناوین این کتاب به شرح زیر است:
تاریخچه اولیه تبلیغ
دموکراسی تماشاگر
روابط عمومی
مهندسی افکار
واقعی جلوه دادن
فرهنگ نارضایتی
رژه دشمنان
برداشت گزینشی
جنگ خلیج فارس
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما