loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درآمدی بر الگوی مصرف از نگاه قرآن و حدیث

ناشر چاپ و نشر دارالحدیث

نویسنده محمد محمدی ری شهری

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 67

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

یکی از پایه های اصلی توسعه اقتصادی، «اصلاح الگوی مصرف» است. افزایش درآمد سرانه ملّی، بدون این اقدام اساسی، نمیتواند نقش مؤثّری در توسعه پایدار، ایفا نماید؛ زیرا اگر الگوی مصرفْ اصلاح نگردد، مصرف بیرویه، موجب تباهیِ منابع قابل سرمایه گذاری می شود و زمینه رشد اقتصادی و رفاه جامعه در بلندمدت از بین می رود. همچنین امکان مشارکت در هزینههای عمومی و بهبود توزیع درآمد فراهم نمی شود؛ از این رو، موضوع اصلاح الگوی مصرف در نظام اسلامی، از اهمّیت ویژه ای برخوردار است.

کتاب الگوی مصرف از نگاه قرآن و حدیث، برای نخستین بار و با نظمی نوین، آیات و روایاتی را که با تأمّل در آنها، رهنمودهای اسلامی در باره الگوی مصرف قابل ارائه اند، بررسی کرده است.

تأمّل در این آیات و احادیث، نشان میدهد که رهنمودهای اسلام در باره الگوی مصرف، در واقع، همان راهکارهای عقل و منطق برای توسعه پایدار اقتصادی و ساماندهی زندگی سالم، همراه با رفاه و آسایش جامعه انسانی است.

بدین منظور، بررسی مسائل زیر از نگاه قرآن و حدیث، ضروری است:
۱. مبانی اصلاح الگوی مصرف.

۲. الگوی تخصیص درآمد.

۳. بایدهای الگوی مصرف از امکانات شخصی.

۴. نبایدهای الگوی مصرف از امکانات شخصی و ملّی.

۵. راهکارهای اصلاح الگوی مصرف از امکانات ملّی.

۶. سیره عملی پیشوایان دینی در مصرف.

متن رهنمود های قرآن و احادیث اسلامی درباره این مسایل در کتاب یاد شده ارائه گردیده است ، اما با عنایت به اینکه جمه بندی این رهنمود در مقدمه این کتاب آمده ، انتشار مستقل آن برای کسانی که فرصت مراجعه به آیات و روایات مربوط به این موضوع را ندارند قطعا مفید است ، و از این رو این مقدمه با عنوان « در آمدی بر الگوی مصرف از نگاه قرآن و حدیث » تقدیم علاقمندان می گردد. بدیهی است برای کسانی که مایل به آشنایی کامل با رهنمودهای اسلامی در این زمینه باشند ، مراجعه به متن کتاب «الگوی مصرف» ضروری است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما