loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اشک خون: مناقب و مراثی حضرت سیدالشهداء علیه السلام

ناشر اسوه

نویسنده احمد احمدی بیرجندی

سال نشر : 1378

تعداد صفحات : 240

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

متن این مجموعه با مقدمه ای در شرح عظمت عاشورا و اهداف قیام حسینی آغاز شده و با ذکر مواردی مانند مرگ معاویه و جانشینی یزید و درخواست بیعت از امام حسین(ع)، دعوت مردم کوفه و خیانتشان، نام بردن از اهل بیت امام(ع) و ذکر نام شاعرانی شیعه و سنی که سوگ سروده های خود را تقدیم به عاشقان مکتب عاشورا کرده اند کامل می شود. چاپ پنجم این کتاب در سال 1378، یعنی یک سال پس از فوت پدیدآورنده ی آن بوده است.
داستان نهضت حسینی، آن چنان مصیبت بار و جانگداز است که هرگز کهنه نمی شود و گرد فراموشی بر آن نمی نشیند. این کتاب حاوی نمونه هایی از مناقب و مراثی شاعرانی است که، از قدیم ترین زمان تا عصر حاضر، به عظمت مکتب حسینی توجه داشته اند.
گرچه جای فردوسی و کسایی در این اثر خالیست اما احمدی شاعران مرثیه سرای قرن شش و پس از آن را به خوبی پوشش می دهد. این مجموعه با مثنوی شاعر و عارف قرن ششم، سنایی غزنوی آغاز می شود و با اشعاری ازقوامی شیرازی، عطار نیشابوری، سیف فرغانی، خواجوی کرمانی، ابن یمین فریومدی، سلمان ساوجی و 46 شاعر منقبت سرای دیگر، اعم از متقدمین و متأخرین ادامه می یابد. بدین ترتیب توفیق خود را در گردآوری شاعران و گزینش اشعار مشهور و متناسب با موضوع را در اثر خویش مسجل می نماید.
از قالب های منتخب در این اثر می توان به مثنوی، غزل، قصیده، چهارپاره و ترکیب بند اشاره کرد. شاعرانی که سروده هایشان در این گزیده مورد استفاده قرار گرفته است گرچه از لحاظ سبک و قدمت و مذهب با هم توفیر دارند اما اشتراکی ناب به عنوان « عشق به سیدالشهدا(ع)» نام و اثرشان را در یک مجموعه و کنار هم نشانده است.
معرفی اجمالی شاعر قبل از ارائه ی اثر او، از لحاظ سبک، مذهب، آثار و وقایع مهم زندگی او، از ویژگی های مهم این مجموعه است. از محسنات دیگر این کتاب می توان به شرح لغات و ترکیبات مبهم و مشکل اشعار اشاره کرد که در انتهای هر شعر به آن پرداخته شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما