loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

100 دانشمند ایران و اسلام

1 (1)

ناشر موسسه فرهنگی و انتشاراتی محراب قلم

نویسنده حسن سالاری

ویراستار مرتضی حاجعلی فرد

تصویرگر بهنام خیامی

ویراستار علمی یونس کرامتی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 156

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 44685 10003022
200,000 190,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

«100 دانشمند ایران و اسلام» شما را با دستاوردهای علمی صد دانشمند دوره ی اسلامی آشنا می کند. بیش تر این دانشمندان یا ایرانی اند، یا به گفته ی «ابن خلدون» از نظر «مهد تربیت و استادان» به فرهنگ ایرانی وابسته بوده اند؛ این شاید مشخص ترین ویژگی کتاب «حسن سالاری» باشد.

همه ی ما دانشمندان معروفی چون «زکریای رازی، جابربن حیان، محمد خوارزمی و ابونصر فارابی» را کم یا زیاد می شناسیم، اما شاید حتی نامی از «حُنین بن اسحاق، زکریای طیفوری و بوزجانی» نشنیده باشیم؛ درحالی که این دانشوران و دانشمندان، تأثیر ماندگار و جریان سازی در رشد علم جهان داشته اند. از این رو، کتاب «100 دانشمند ایران و اسلام» در شناخت این دانشمندان به ما کمک می کند.

هر صفحه از این کتاب به معرفی یکی از این دانشمندان می پردازد و تنها چند دانشمند برجسته، بیش از یک صفحه از کتاب را به خود اختصاص داده اند. البته در نگاه نخست درمی یابیم که معرفی دانشمندان و فرهیختگان در یک صفحه، نه تنها شدنی نیست؛ بلکه نیاز اساسی مخاطبان نوجوان را پاسخ نمی دهد. در واقع مؤلف ـ هوشمندانه ـ با نوشتن چنین کتابی عطش دانستن را در مخاطبان تحریک می کند تا آن ها همچون فرد تشنه ای که طعم گوارای آب را چشیده اند، به دنبال سرچشمه بگردند.

نکته ی جالب دیگر در این کتاب این که خوش بختانه آقای «سالاری» با تدبیری که به خرج داده و دانشمندان را به ترتیب دوره ی فعالیت خود (نه به روال معمول دانش نامه ها، به ترتیب حروف الفبا) معرفی کرده است، خوانندگان با مطالعه ی این کتاب از مهم ترین پیشرفت های علمی از سده ی یکم تا سده ی یازدهم هجری قمری (حدود هزار سال) آگاهی می یابند. این ابتکار، با افزوده ی «گاه شمار دانش پیشینیان» کامل تر می شود و بالاخره از «واژه نامه»ی کتاب باید نام ببریم که واژه های کلیدی کتاب را توضیح می دهد.

ویژگی دیگر کتاب که باز هم مبتکرانه است، این است که در صفحه ی مربوط به هر دانشمند، به دانشمندان مرتبط با او ـ از نظر حوزه ی کاری، نوع اندیشه و تأثیری که از هم گرفته اند ـ اشاره شده است. برای نمونه، جابربن حیان، کیمیاگر و طبیعت شناس مشهور ایرانی در صفحه ی 18 این کتاب معرفی شده و چهار دانشمند مرتبط با او «اخوان الصفا، رازی، کندی و مَجریطی» هستند که مؤلف، در همین کتاب به معرفی آن ها نیز پرداخته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما