loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آخرین غزل

4 (1)

ناشر فصل پنجم

نویسنده رحیم زریان

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 272

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

"آخرین غزل" اشاره ای است به آخرین موعود و آخرین امام شیعیان و این با مهدوی بودن غزل های کتاب ارتباط مستقیم دارد.
این کتاب دارای دو مقدمه نسبتاً مطول از دکتر محمد رضا سنگری و زکریا اخلاقی است که در آنها به نکات خوبی در حوزه شعر مهدوی (عج) و شعر انتظار اشاره شده است.
در میان ژانرهای مذهبی در شعر شاید بیشترین تحول در زمینه شعر مهدویت و انتظار رخ داده تا عرصه های دیگر با نگاهی کلی به تاریخچه این نوع از شعر آیینی می توان به سیر تحولی و تکاملی پی برد و برای دریافت بهتر این موضوع می توان به شعرهای عاشورایی از سده های اخیر تا کنون مراجعه کرد که جز نوآوری هایی جزئی در فرم و معدود در محتوا، تحول چندان و چشم گیری نداشته است ولی در شعر مهدوی(عج) و به خصوص پس از حضور جدی شاعران جوان معاصر در این وادی شاهد تغییرات اساسی هم در فرم و هم معنا هستیم.
حضور شاعر و عواطف و احساست او در شعر انتظار امروزه ملموس تر و محسوس تر شده و این وضعیت باعث نزدیک تر شدن شعر به زبان مردم و برقراری ارتباطی بهتری و عینی تر بین شعر و مخاطب شعر شده است.
در یک نگاه کلی شعر مهدوی(عج) در گذشته بیشتر به مدح اختصاص داشته و کمتر به فضای قبل از ظهور و یا مختصات انتظار و سختی های آن پرداخته شده ولی در شعر مهدوی امروز، شاعر تمام قد از لحاظ احساس و تفکر در شعر حضور جدی دارد و مطالباتی مثل؛عدالت خواهی، اعتراض به وضع موجود، ابراز دلتنگی و درخواست ظهور از موعود از زبان شاعر مطرح می شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما