loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حضرت بقیة الله صلوات الله و سلامه علیه

ناشر سروش

نویسنده محمد شجاعی

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 216

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 4487 10003022
75,000 67,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

استاد شجاعی در این نوشتار حاضر از بررسی معنای بقیه الله آغاز و به میلاد، امامت، رجعت و یاران وی ختم شده است. این اثر حاوی شش فصل است که فصول آن شامل شناخت حضرت مهدی (عج)، غیبت کبری، امام مهدی (عج) از منظر اهل سنت، عصر ظهور، رجعت و عرض اخلاص، اطاعت و عشق است. در فصل سوم این کتاب با عنوان «امام مهدی(عج) از منظر اهل سنت» آمده است: «عبدالله بن عمر گوید، رسول خدا (ص) فرمود: خروج می کند مهدی (عج) در حالی که بر بالای سرش فرشته ای ندا می کند: این است مهدی (عج) پس از او تبعیت کنید.» در قسمتی از کتاب درباره علل رویگردانی از امام زمان (عج) آمده است که در زمان ظهور عده ای با او موافق و گروهی با او مخالف اند. در میان مخالفان برخی پیش از ظهور با او دشمن بوده اند و بعضی نیز پس از خروج و قیام او، در برابرش می ایستند.

هر چند به یک معنی کلی رسول خدا صلی الله علیه و آله و همه ائمه علیهم السلام "بقیة الله" اند؛ ولی این لقب به امام زمان (سلام الله علیه) اختصاص یافته است. این اطلاق و انتساب طبق مطالبی که در بحث "ولایت تکوینی" مطرح است، تفسیرشده و تا حدی توجیه و تفسیر درستی تلقی می شود.
توجه به چند نکته ــ که به تفصیل در مباحث "ولایت تکوینی" پیگیری شده و در اینجا به اختصار و اشاره طرح می گردد ــ ما را در فهم بهتر مسئله مدد کار خواهد بود.

ابن عربی که از بزرگان عرفا و در حقیقت پدر عرفان به شمار می رود در فتوحات مکیه خویش باب 366 بنابر نقل الیواقیت و الجواهر شعرانی می گوید:
"بدانید که خروج و قیام مهدی (ع) حتمی است، اما قیام او واقع نخواهد گشت ، مگر زمانی که زمین از ظلم و ستم لبریز گردد، سپس مهدی آن را از عدل و داد پر خواهد کرد و اگر یک روز ازدنیا مانده باشد، خداوند آن روز را چندان طولانی کند که خلیفه خدا بیاید. او از عترت رسول الله (ص) و از فرزندان فاطمه (ع) است و جد او حسین بن علی (ع) است. پدر او امام حسن عسکری (ع) فرزند امام علی نقی (با نون) فرزند امام محمد تقی (باتاء) فرزند امام رضا فرزند امام موسی کاظم فرزند امام جعفر صادق فرزند امام باقر فرزند امام زین العابدین فرزند امام حسین فرزند امام علی بن ابی طالب (ع) است...".
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما