loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

منهج الفاضلین فی معرفه الائمه الکاملین

5 (1)

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده محمد بن اسحاق حموی

تحقیق و تنظیم کتاب سعید نظری توکلی

زیر نظر اداره کل سازمان تبلیغات خراسان رضوی

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 716

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 45012 10003022
135,000 121,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

متکلمان شیعه در طول سده های گذشته و با وجود تمام آزار و اذیت هایی که از سوی حاکمان اموی و عباسی بر آن ها روا داشته می شد، کوشیدند تا حقانیت جانشینی امیرالمؤمنین(ع) را از راه های مختلف، اثبات کنند که از جمله آن ها، استناد به سخنان خود پیامبر است؛ احادیثی که نه تنها شیعیان، بلکه اهل سنت نیز به درستی آن باور دارند.

از جمله متفکران شیعی که به انجام این مهم همت گمارده، محمد بن اسحاق حَمَوی است.
او که از اندیشمندان دوره صفویه است، با دقتی وصف ناپذیر و با حوصله ای درخور تقدیر، تلاش کرده است که یک دوره معارف شیعی را با استناد به منابع معتبر اهل سنت به رشته تحریر درآورد که نتیجه آن، کتاب گران سنگ و باارزش منهج الفاضلین فی معرفۀ الائمۀ الکاملین است.

اثر حاضر، ماجرای خلافت پس از پیامبر(ص) و امامت حضرت علی(ع) و اولاد طاهرش(علیهم السلام) را از میان آیات و روایات و از کتاب های معتبر فریقین به تفصیل بررسی می کند.

کتاب منهج الفاضلین همان گونه که مولف نیز در مقدمه خود آورده دارای مقدمه، پنج باب و خاتمه است.

مولف در مقدمه به بررسی گذرا و اجمالی نظریات دو جریان مهم کلامی موجود در جهان اسلام، یعنی شیعه و اشاعره می پردازد و در باب نخست می کوشد تا اثبات کند که لازم است یک مسلمان از مذهب شیعه پیروی کند.

باب دوم، در خلال پنج منهج و با بیان دلایل عقلی، آیات قرآنی و احادیث نبوی، امامت حضرت امیر مومنان(ع) اثبات می شود.

در باب سوم با ذکر هفده دلیل، امامت سایر امامان شیعه(علیهم السلام) ثابت می شود.

باب چهارم به چگونگی به حکومت رسیدن ابوبکر و رفتارهای سه زمامدار پس از پیامبر(ص) اشاره رفته است.

در باب پنجم هم ابتدا به دلایلی که متفکران سنی برای اثبات درستی راه خود ذکر کرده اند، اشاره می شود و سپس به نقد و بررسی آنها پرداخته می شود.

در خاتمه نیز مولف به ارزیابی حدیثی می پردازد که راویان سنی درباره فضیلت 10 تن از یاران پیامبر(ص) نقل کرده اند.

از بررسی محتوایی کتاب منهج الفاضلین چنین بر می آید که مرحوم فاضل الدین، متکلمی چیره دست بوده که علاوه بر تسلط کافی بر مبانی کلامی شیعه و سنی، احاطه ای کامل بر منابع روایی و تاریخی اهل سنت داشته است.

بهترین ویژگی این اثر که آن را از تالیفات معاصر و پیش از آن و حتی کتاب های نوشته شده در قرون بعدی ممتاز می سازد، پایبندی مولف به ذکر منابع تحقیق خود به هنگام استفاده از آنهاست؛ کاری که متاسفانه در سده های گذشته کمتر رایج بوده است.

صرف نظر از منابعی که در این اثر از آنها استفاده شده و ذکری از آن ها به میان نیامده، از 39 منبع به طور مستقیم استفاده و به نام آن ها اشاره شده است، هرچند تعداد زیادی از آنها اکنون در دسترس ما قرار ندارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما