loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نقدی بر تهافت الفلاسفه غزالی

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده سید جلال الدین آشتیانی

تعداد صفحات : 556

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 45085 10003022
250,000 225,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

«تهافت الفلاسفه» نوشته ابوحامد محمد غزالی، از دانشمندان بزرگ اسلامی است که به نقد فلسفه و نظریات فلسفی پرداخته است.
وی به دلیل عدم درک و فهم صحیح فلسفه، آن را مورد نقد و انتقاد قرار داده و به فلاسفه بزرگی چون فارابی و ابن سینا اشکال و آنان را متهم به کفر نموده است.
او زمانی این کتاب را نوشته که یک متکلم اشعری مسلک و مبتلا به تمویهات و تلبیسات ابوالحسن اشعری بوده که به هیچ اصلی از اصول عقلیه معتقد نبوده است.

نویسنده در این اثر، کتاب تهافت الفلاسفه نوشته امام محمد غزالی را نقد و ارزیابی کرده است.
غزالی در این کتاب درصدد برآمد تا آرا و افکار فلاسفه هم عصر و پیش از خود همچون ابن سینا و فارابی را بررسی کرده سستی اندیشه های آنها را بیان نماید.
نگرش خاص غزالی به فلسفه سبب گردید برخی علما از فلسفه گریزان شوند، اما از طرفی موجب ظهور اندیشه های جدیدی نظیر ابن رشد با کتاب تهافت التهافت شد.
آشتیانی در این کتاب با نقد و رد برخی نظریات غزالی، تصریح می کند:
"غزالی به جان و عمق فلسفه راه نیافته و اوهامی به هم بافته و با آنها جنگیده است .اگر نزد استادی زبردست فلسفه می خواند و اشعری گری خود را به کناری می نهاد، به عمق فلسفه می رسید و آن گاه چنین اشتباهی از او رخ نمی داد."

برخی از عناوین کتاب بدین قرار است:
بیان غزالی در توحید الهی و نقد آن، ملاصدرا و حکت یونان، اراده حق و نحوه تعلق آن، گفتاری در علم حق سبحانه، نقدی کوتاه بر گفتار فخر رازی در حدوث فیض، بحث و تحقیق در نحوه تاثیر واجب، نقدی بر تهافت نویسی ها بر ضد فلاسفه، تحقیقی در توحید افعالی و مسئله قدر، تحقیقی پیرامون عقل و احکام آن در احادیث، تحقیقی در حشر و بحث در اثبات مبدا وجود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما