loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نگاه پاک (بررسی نگاه به نامحرم، مرزها و آثار آن)

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده یاسین کمالی وحدت

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 240

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کنترل چشم و نظر پوشیدن از نامحرم، یکی از نشانه های انسان دین دار و متعهد است و سبب می شود تا مسیر رشد و تکامل، تسهیل شود.
از همین رو، در آموزه های اسلامی، تأکید فراوانی بر تسلط انسان بر چشم و نگاه خود شده و دست آوردهای معنوی فراوانی برای آن برشمرده اند.
برعکس، نگاه ناپاک، ریشه های ایمان را می سوزاند و ناامنی در اجتماع پدید می آورد.

در اثر حاضر، موضوع «نگاه» را در سه بخش کاویده است: کلیات، حرمت نگاه به نامحرم، آسیب های اجتماعیِ نگاه به نامحرم.

این کتاب با هدف بررسی آثار سوء و آسیب شناسی روانی، معنوی، فردی و اجتماعی نگاه های نادرست، با استناد به آیات و روایات اسلامی به بیان عواقب نگاه می پردازد و در پایان راه حل هایی را برای حل برخی از مسایل این حوزه ارایه می دهد.

بر اساس مضامین این اثر، کنترل چشم و نظر پوشیدن از نامحرم، یکی از نشانه های انسان دین دار و متعهد است و سبب می شود تا مسیر رشد و تکامل، تسهیل شود. از همین رو، در آموزه های اسلامی، تاکید فراوانی بر تسلط انسان بر چشم و نگاه خود شده و دست آوردهای معنوی فراوانی برای آن برشمرده اند. برعکس، نگاه ناپاک، ریشه های ایمان را سوزانده و ناامنی را در اجتماع پدید می آورد.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است:
«فقها در مبحث نکاح، بر حرمت نگریستن مردان به زنان نامحرم ـ چه از روی لذت باشد یا نه ـ به غیر از چهره و دست و نیز حرمت نگاه کردن از روی لذت، به طور مطلق اتفاق نظر دارند؛ زیرا مرض چشم چرانی اگر چه در ابتدا، فقط از نظر کردن به جنس مخالف آغاز می شود، به مرور زمان، آن قدر خطرناک می شود که سرانجام به عقب افتادن از زندگی، ضعف اعصاب، آشفتگی، تصادف ها، نزاع ها، طلاق ها، دزدی ، خیانت، خودآزاری، تجاوزهای خطرناک، آلودگی های کشنده، آدم کشی و خودکشی می انجامد.
امام صادق(ع) نیز در این باره فرموده اند؛ «النظر بریدالزنا؛ نگاه، پیک روابط نامشروع است.» برای اثبات این مطلب لازم نیست جای دوری برویم. با مراجعه به دادسراها به خوبی در می یابیم در اثر یک نگاه و پس از آن لبخند و رد و بدل کردن نامه و عکس و ... ازدواج های ناخواسته صورت می گیرد که چندی بعد به طلاق و آوارگی بچه های مولود این عشق خیابانی منجر می شود. تازه این در صورتی است که چنین عاشقی توانسته باشد، معشوق خود را با شیوه های گوناگون متقاعد و شرایط ازدواج را فراهم کند.»

به اعتقاد نویسنده این اثر، کلید و ریشه بسیاری از جرایم و گناهان، تنها یک نگاه ساده است. هدف از این نوشتار، پس از تبیین موضوع و ذکر عوامل و خاستگاه های آن، بررسی آثار سوء آسیب شناسی نگاه است تا مشخص شود، این گونه هوس رانی ها، روش زندگی چه کسانی بوده و فرجامش به کجا رسیده است؟ و کدامین راه ها به طور مطمئن می تواند آدمی را از این آسیب ها باز دارد.

از منابع مورد استناد نویسنده در تدوین این اثر، می توان کتاب های قرآن کریم، نهج البلاغه، شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی، الکامل فی التاریخ، لسان العرب، چرا حجاب، مسند حنبل، احکام حجاب و عفت در گلستان مرجعیت، تحلیلی تربیتی بر روابط دختر و پسر در ایران، کشف الغمة فی معرفة الأئمة و کتاب برای ریحانه را نام برد.

کتاب های انساب الاشراف، بانوی نمونه اسلام، نظام خانواده در اسلام، اولین دانشگاه آخرین پیامبر، چشم چرانی، بررسی جرایم زن در ایران، تحف العقول عن آل الرسول، وسایل الشیعه، حریم عفاف(حجاب و نگاه)، السرایر، تفسیر نورالثقلین، گناهان کبیره، تاریخ انبیاء، امالی، عیون اخبارالرضا، من لا یحضره الفقیه، المیزان، احتجاج، مکارم الاخلاق، احسن الحدیث و اصول کافی از دیگر منابع مورد استفاده در تألیف این نوشتارند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما