loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

توسل و تبرک برگرفته از آثار آیت الله جعفر سبحانی

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 4526 10003022
20,000 18,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

بخش اول کتاب با نام «توسل» به پرسش هایی مانند: آیا توسل از دیدگاه قرآن پذیرفته شده است؟ آیا نمونه ای از توسل در زمان پیامبران پیشین یافت می شود؟ آیا جواز درخواست دعا و توسل، به زمان زندگانی دنیوی پیامبر اختصاص دارد؟ آیا به شخصیت های دیگری غیر از پیامبر نیز می توان متوسل شد؟ آیا اعتقاد به توسل تنها از نظر شیعیان صحیح است؟ نظر اهل سنت دراین باره چیست؟ آیا توسل، اقسام و گونه هایی دارد؟ آیا نمی توانیم مستقیماً از خود خداوند درخواست کنیم؟ در این صورت، چه نیازی به وسیله داریم؟ و آیا توسل نوعی بی احترامی به مقام الاهی نیست؟

آیا درخواست دعا از مزدگان شرک است؟؛ آیا نمونه هایی از توسل صحابه پیامبر و خلفا در تاریخ آمده است؟ از آن جا که هیچ مخلوقی بر خدا حقی ندارد، چگونه می توان معتقد به توسل بود، در حالی که توسل، متضمن سوگند دادن خدا بر حقی است که مخلوق بر خدا دارد؟ آیا توسل، همان خواندن غیر خدا نیست که در آیات قرآن حرام شمرده شده است؟ آیا توسل، یاری جستن از غیر خدا نیست که طبق آیات قرآن حرام است؟ آیا پیامبر که از دنیا رحلت کرده اند سخن ما را می شنوند؟ پاسخ می دهد.

بخش دوم «تبرک» به پرسش های مانند پرسش های زیر پاسخ می دهد، تبرک چیست و به چه انگیزه ای به آثار پیامبر و اهل بیت و یارانش تبرک می جوییم؟ آیا تبرک از دیدگاه قرآن پذیرفته شده است؟ آیا مواردی از تبرک جستن را در میان صحابه و مسلمانان عصر رسالت می توان یافت؟ نظر عالمان اهل سنت درباره تبرک چیست؟

در قسمتی از این کتاب با طرح سوالی آمده است: حدیث پیامبر(ص) می فرماید: اذا مات المرء انقطع عمله الا عن ثلاث، صدقه جاریة و علم ینتقع به و ولد صالح یدعوا له: «آنگاه که انسان بمیرد پرونده عمل صالح او بسته می شود جز سه چیز، نیکوکاری ماندگار، دانشی که دیگران ازآن بهره برند و فرزند شایسته که در حق او دعا کند»، این روایت می رساند که رابطه انسان با عملش قطع می شود جز در این سه مورد و پیامبر (ص) نیز انسان است و مشمول همین گفتار خود می باشد، بنابراین نمی تواند عملی انجام دهد هر چند دعا در حق مومن باشد؟! * پاسخ آیت الله سبحانی به این شبهه پاسخ: حدیث یاد شده حاکی از آن است که تا انسان در این جهان هست می تواند برای خود کار نیک کند، ولی پس از مرگ، دیگر قادر به انجام عمل نیکی نیست که از آن در آخرت بهره ببرد، مگر سه کار که آن را در زندگی خود پایه گذاری کرده باشد؛ بنابراین، معنای حدیث، بسته شدن پرونده عمل صالح خود انسان است و هرگز ارتباطی به این که ارواح، نمی توانند در حق دیگران دعا کنند، ندارد و به عبارت روشن تر مقصود این است که انسان نمی تواند برای خویش عمل صالح انجام دهد و چیزی بر حسنات خود بیفزاید، نه اینکه نمی تواند در حق دیگری دعا کند یا هیچ فعل و حرکتی داشته باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما