loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انسان در گذرگاه هستی: مجموعه مقالات - جلد دوم

ناشر بنیاد حکمت اسلامی صدرا

نویسنده سید محمد خامنه ای

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 274

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 45274 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
68,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب «انسان در گذرگاه هستی» دربرگیرنده مجموعه مقالات آیت الله سید محمد خامنه ای در موضوعات مختلف فلسفی و معرفتی است که هر یک بمناسبتی برشته تحریر در آمده است.

جلد دوم این کتاب در برگیرنده چهار فصل با مقالات متعدد است که عناوین فصول و مقالات از این قرار می باشد:

فصل پنجم: تاریخ فلسفه شامل مقالات علامه طباطبایی و مجلسی و حدیث عقل و نقل، ارسطو، حکمت متعالیه ملاصدرا، اسفار اربعه در حکمت متعالیه، فلسفه اسلامی و فرهنگ چینی.

فصل ششم: دربارة فلسفه شامل مقالات الهیات از نظر صدرالمتألهین و جایگاه کنونی آن نقش فلسفه و رسالت فیلسوف، عقب ماندگی مسلمین، گفتگوی فلسفی شرق و غرب در دورة جهانیسازی، فلسفه نقد و نقد فلسفی، خورشید دوباره از مشرق طلوع خواهد کرد.

فصل هفتم: حکمت عملی شامل مقالات جایگاه حکمت عملی در جهان معاصر، رسالت فیلسوف در دنیای معاصر، پلورالیزم سیاسی و اجتماعی، جهانیسازی با موانع و دوراهیها.

فصل هشتم: تفسیر و هرمنوتیک شامل مقالات رابطه زبان و هستی، اصول تفسیری و هرمنوتیک قرآنی نزد ملاصدرا، فهم کلام خدا در مکتب ملاصدرا.

نویسنده در دیباچه ای که بر کتاب نگاشته می گوید: هستی، گذرگاهی است برای انسان که در تمام مراحل حیات دنیوی و اخروی خود، در آن پای پویا دارد و مرحله به مرحله، آنرا تجربه می کند و از نظر می گذراند. هستی با تمام شکوه خود، در حکم صحنه ای است که بازیگر آن انسان است و همه چیز از ابرو باد و مه و خورشید و فلک و ملک در کارند که نقش انسان و کارگردان پنهان آن پدیدار شود. صحنه یی که همه اجزاء آن، کم و بیش در قلمرو و نخجیر انسان است تا با تسخیر یک بیک و طی پله بپله آن به نقطه پایان آن برسد و نقش خود را به انجام برساند.

سپس با اشاره به مجموعه جهان هستی (و اشاره ای مضمر به عناوین مقالات این مجموعه) می نویسد:

اگر وجود مطلق را ـ که مبداء مبادی است ـ در این مجموعه، رأس هرم بنامیم و انسان را تجلی نخستین آن بشماریم و روح و نفس را نهایت نزول و بدایت قوس صعود بدانیم، بخشی از این مجموعه نشانگر دو قوس نزول و صعود در دایره هستی خواهد بود زیرا نفس انسان سالم و ادراک او که مبداء حرکت روحی اوست و خلافت که میراث ازلیت است به معجزه و کرامت و نهایتاً مقوله نبوت خواهد انجامید و اوج آن خواهد شد و چهار سفر عقلی را در برابر خواهیم داشت.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما