loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انسان در گذرگاه هستی: مجموعه مقالات (دوره چهار جلدی)

ناشر بنیاد حکمت اسلامی صدرا

نویسنده سید محمد خامنه ای

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 1000

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

این کتاب دربرگیرنده مجموعه مقالات آیت الله سید محمد خامنه ای در موضوعات مختلف فلسفی و معرفتی است که هر یک بمناسبتی برشته تحریر در آمده است.

جلد اول این مجموعه شامل چهارفصل با موضوعات معرفت شناسی، وجودشناسی، فلسفه و دین، علم النفس و انسانشناسی است که در فصل اول مقالاتی با عناوین مسئله شناخت در فلسفه اسلامی، ادراک حسی و در ذیل فصل دوم مقالات وجود مطلق، فلسفه و علم و عشق، هنر دینی و قدسی، حدوث دهری، و حکمت متعالیه ملاصدرا، محقق نراقی و مسئله حدوث دهری عالم، زمان و زمانی و در فصل سوم، مقالات مسئله اعجاز و کرامت، نبوت و رسالت و در فصل پایانی جلد اول، مباحث و مقالات نفس انسان، خلاقیت/ خلافت انسان، روح افلاطونی در فلسفه ملاصدرا، انسان سالم در حکمت عملی، ماهیت و متافیزیک مرگ مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

جلد دوم این کتاب در برگیرنده چهار فصل با مقالات متعدد است که عناوین فصول و مقالات از این قرار می باشد:
فصل پنجم: تاریخ فلسفه شامل مقالات علامه طباطبایی و مجلسی و حدیث عقل و نقل، ارسطو، حکمت متعالیه ملاصدرا، اسفار اربعه در حکمت متعالیه، فلسفه اسلامی و فرهنگ چینی.
فصل ششم: دربارة فلسفه شامل مقالات الهیات از نظر صدرالمتألهین و جایگاه کنونی آن نقش فلسفه و رسالت فیلسوف، عقب ماندگی مسلمین، گفتگوی فلسفی شرق و غرب در دورة جهانیسازی، فلسفه نقد و نقد فلسفی، خورشید دوباره از مشرق طلوع خواهد کرد.
فصل هفتم: حکمت عملی شامل مقالات جایگاه حکمت عملی در جهان معاصر، رسالت فیلسوف در دنیای معاصر، پلورالیزم سیاسی و اجتماعی، جهانیسازی با موانع و دوراهیها.
فصل هشتم: تفسیر و هرمنوتیک شامل مقالات رابطه زبان و هستی، اصول تفسیری و هرمنوتیک قرآنی نزد ملاصدرا، فهم کلام خدا در مکتب ملاصدرا.

جلد سوم این مجموعه شامل سه فصل(نهم، دهم، یازدهم) با موضوعات انسان و جهان در عرفان، حکمت عملی، تاریخ فلسفه و مقالات دیگر تاریخی است. در فصل نهم این جلد مقالاتی با عناوین انسان کبیر، سماع کیان و نغمه ازلی، انسان در عرفان محی الدین و مکتب صدرالمتألهین، پیامبر اعظم، انسان و جهانهای ممکن و ... گرد آوری شده است. در فصل دهم مقالاتی مانند حکمت و مردم سالاری، سیاست مدن در حکمت متعالیه، ریشه ها و مفهوم عدالت در فقه و حقوق اسلام، تدبیر فلسفی در منزل و ... آمده است. فصل یازدهم نیز حاوی مقالاتی از قبیل ابن سینا، مکتب شیراز، مدرنیته و دوستان آن، نکات و اسراری از اسرارالآیات ملاصدرا می باشد.

جلد چهارم از مجموعه مقالات نیز مشتمل بر 21 مقاله و نوشته است که جز چند مورد اندک پیام هایی که ایشان برای آیین تجلیل بزرگان ارسال کرده بودند، بقیه مقالات عمیق و ارزشمند در نسبت میان فلسفه و ابعاد مختلف حیات بشری است.
در این راستا فلسفه و راه زندگی، ملاصدرا و حکمت عملی، فارابی در تاریخ فلسفة اسلامی، جای فلسفه در جامعه، اهمیت و نقش خیال، ابن سینا و ملاصدرا، فرهنگ کتابت و کتاب نگاری، عوالم خلق و امر و ... مورد بررسی و توجه قرار گرفته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما