loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مدعیان انتظار، دشمنان ظهور: مهدی (عج) به یقین خواهد آمد، من و تو در هنگامه ی قیام کدام سو خواهیم بود؟

ناشر امیرکبیر

نویسنده علیرضا برازش

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 78

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب مدعیان انتظار دشمنان ظهوراز این نویسنده در امتداد تلاش های او قرار دارد. با نگاهی به فهرست عناوین اثر در می یابیم که نویسنده پیرامون موضوع کتاب مباحثی گسترده را مطرح کرده است. کتاب در ده فصل به رشته ی تحریر در آمده است و هر فصل به فراخور نظر نویسنده اندکی مخاطبان را رو به جلو حرکت می دهد. پر واضح است که عنوان انتخابی کتاب بیانگر بخش اصلی مباحث مطرح شده در آن است. تفاوتی که میان منتظران و دشمنان در نگاه نویسنده وجود دارد و به واقع این دو گروه را در مقابل یکدیگر قرار می دهد، باعث شده است، مسائلی عمده را پیرامون تفاوت های این دو گروه در کتاب عنوان کند.

ظهور منجی آخر الزمانی در نگاه بشر امروزی یکی از مسائلی است که مورد توجه اکثریت انسان های امروزی قرار گرفته است. در نگاهی کلی تر اعتقاد به منجی آخر الزمان در میان اقوام و مذاهب مختلف وجود داشته است و اکنون نیز وجود دارد. تمامی این گروه های فکری و مذهبی مباحث انتظار و آخر الزمانی را قبول دارند، اما اختلاف نظر بیشتر به مسائل بعدی و پس از ظهور باز می گردد. زمان و مکان ظهور، کیفیت منجی آخر الزمانی و هم چنین معرفی ایشان در هر یک از این نحله های فکری تفاوت دیدگاه های مختلف را بیان می کند. اما کتاب حاضر مباحث انتظار را با نگاهی دیگر مورد بررسی قرار داده است.

در ابتدای اثر روشن می شود نویسنده، مبحث انتظار را با اعتقادات شیعیان و بر پایه ی آن اعتقادات مورد بررسی قرار داده است، پس در اینجا منظور از منتظران و دشمنان، منتظران مهدی موعود(عج) و دشمنان ایشان است.
نویسنده به این مبحث نپرداخته که اصولا اثبات کند منجی آخرالزمانی وجود دارد و ایشان همان مهدی (عج) هستندو چون کتاب به مباحث جزیی تری توجه کرده است و نویسنده خود برای مخاطبان شیعه مذهب اثر خود را به نگارش در اورده است به مباحث مقدماتی در خصوص منجی و معرفی ایشان نپرداخته، بلکه وارد بحث شده و مسائل جزئی تر را مورد نظر قرار داده است.

فرضیه ی نویسنده و پرسش هایی که مطرح می کند بیانگر دیدگاه پژوهشی اوست. نویسنده با آوردن مثال هایی امروزی و ملموس، نه تنها این مسئله را در زمان حال مورد بررسی قرار نمی دهد، بلکه با نگاهی به تاریخچه انتظار و دشمنی ظهور این دو محور اصلی را در گذشته، حال و آینده مورد بررسی قرار می دهد.

کتاب مدعیان انتظار و دشمنان ظهور را باید در زمره آثار تحلیلی و تفسیری قرار داد، نویسنده بر این فرضیه اثر خود را استوار کرده است که ویژگی های شخصیتی منجی می بایست در وجود یاران و همراهان او نیز باشد، تا به لحاظ رفتاری و گفتاری میان آن دو سنخیتی وجود داشته باشد.قطعیت ظهور مهدی (عج) با توجه به روایات و احادیث به اثبات رسیده است.

آنگاه که قائم آل محمد(عج) ظهور کند بسیار کسانی که خود را شیعه و منتظر مهدی(عج) می دانستند از گروه همراهان حضرتش خارج می شوند و برخی افراد از ادیان و فرق دیگر حتی آنان که نزدیک به پرستشگران ماه و خورشیدند (بی دینان) به او می گروند و در زمره یاران و یاوران او قرار می گیرند. امام صادق(ع) میزان الحکمه، حدیث1236 به نقل از غیبته نعمانی آن کدام صفت است که نداشتن آن، شیعیان شناسنامه ای و آنان را که خود را منتظر و یار امام زمان(عج) می دانند از همراهی امام باز می دارد؟ و آن کدام صفت است که دارا بودن آن، حتی اگر ماه پرست و خورشید پرست باشی تو را به شناخت امام و پاسخ مثبت به دعوت او برای قیام فرامی خواند؟ آیا تاکنون مهم تر از این پرسش را برای خودمان مطرح کرده ایم؟!
  • زبان کتاب
    فارسی
  • سال نشر
    1392
  • چاپ جاری
    1
  • تاریخ اولین چاپ
    1392
  • نوع جلد
    جلد نرم
  • قطع
    رقعی
  • تعداد صفحات
    78
  • ناشر
  • نویسنده
  • وزن
    100
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    یکشنبه 7 شهریور 1395
  • تاریخ ویرایش اطلاعات
    پنجشنبه 14 اسفند 1399
  • شناسه
    45547
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما