loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نقش کارگران در پیروزی انقلاب اسلامی

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده محمدرحیم عیوضی | ملیحه رمضانی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 268

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 45740 10003022
120,000 114,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

جامعه شناسی سیاسی ایران عرصه مطالعات مربوط به شناخت جایگاه مؤثر و بوم شناختی نیروهای اجتماعی است. یکی از راههای شناخت انقلاب اسلامی، درک جامع نیروهای اجتماعی است. تاکنون نظرات و دیدگاه های گوناگونی در رابطه با علت پیروزی انقلاب اسلامی ایران و سقوط رژیم پهلوی مطرح شده است، در حالی که یکی از جنبه هایی که انقلاب اسلامی کمتر از آن زاویه مورد بررسی قرار گرفته است، بررسی رابطه بین دو متغیر ساخت قدرت سیاسی و نیروها و طبقات اجتماعی موجود در جامعه است. می توان نوعی رابطه مستقیم بین سیاست هایی که توسط ساخت سیاسی جامعه اعمال می شود و عکس العمل و مواضع نیروها و طبقات مختلف جامعه در قبال آن قائل شد.
در تحلیل های مختلف از انقلاب اسلامی ایران، به نقش گروهها و جریان های گوناگون پرداخته شده و هر کدام از این تحلیل ها بر اساس رهیافت نظری خاصی صورت می گیرد.

اگرچه، با توجه به وضعیت اجتماعی و سیاسی و اقتصادی قبل از انقلاب اسلامی، کارگران از جمعیت نسبتا قابل توجهی برخوردار بوده اند و تاثیر زیادی بر تحولات سیاسی و اجتماعی ایران معاصر داشته اند، با این حال، از جایگاه و نقش کارگران تحلیل های مبتنی بر رویکرد های فرهنگی–اعتقادی کمتر صورت گرفته است. نقش آنها یا در سایهی دیگر قشرهای اجتماعی دیده شده و یا با تحلیل های وارداتی از جمله مارکسیستی، واقعیت حضور و ایفای نقش آنها مخدوش نشان داده شده است.

در انقلاب اسلامی ایران کارگران با اعتقاد و ایمانی که داشتند و با پیروی از هدایت ها و راهنماییهای امام خمینی همپای دیگر اقشار جامعه از طریق سازوکارهای مخصوصی مانند راهپیمایی، اعتصاب و غیره در همراهی با انقلابیون بسیار موثر واقع شده اند.

این پژوهش با تعیین جایگاه واقعی مشارکت جریان کارگری در پیروزی انقلاب اسلامی، در پی تحلیلی جامع از نقش کارگران در انقلاب اسلامی ایران است. با این نگاه کارگران به عنوان بخشی از ملت ایران با الهام از اندیشه های امام خمینی علاوه بر خواسته های صنفی خود با رویکرد مبارزه با طاغوت در عرصه انقلاب اسلامی وارد شده و ظرفیت های انقلابی خود را بروز داده اند. امید است این اثر آغازی برای تمرکز بر سایر موضوعاتی باشد که به شناخت هر چه بیشتر از انقلاب اسلامی ایران منجر شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما