loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خاطرات مریم بهروزی

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده حکیمه امیری

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 300

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 45742 10003022
110,000 104,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

انقلاب اسلامی همان گونه که محصول فعالیت های گسترده گروهها و اقشار مختلف جامعه بوده است، باید از زبان افرادی متفاوت و متعدد نیز بازگو شود تا علاوه بر دسترسی جامع تری به جزئیات وقایع ، چگونگی و زوایای گوناگون وقایع نیز پدیدار شوند.

خاطرات خانم مریم بهروزی که در این راستا منتشر می شود، اطلاعات سودمندی از نقش زنان مبارز در نهضت اسلامی و همچنین فعالیتهای آن پس از پیروزی انقلاب در اختیار ما قرار می دهد. خانم بهروزی پس از طی تحصیلات علوم دینی با تشکیل جلسات مذهبی برای زنان به آگاه سازی آنها همت گماشت به طوری که با نزدیکی به پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 دکتر مفتح برای سخنرانی در مسجد قبا از وی دعوت به عمل آورد که ایشان در یکی از جلسات سخنرانی توسط ساواک دستگیر و زندانی شد .پس از انقلاب عضو حزب جمهوری اسلامی شد و چهار دوره اول نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود. وی در دوره ی نمایندگی یکی از مدافعین حقوق زنان در مجلس بود و با فعالیت ایشان قوانینی مانند منع تعدد زوجات، حق حضانت کودکان به مادر، بازنشستگی زنان با بیست سال کار و... به تصویب مجلس رسید. در این دوره به نمایندگی از مجلس در کنفرانس های بین المللی اعزام می شد.

بخش مهمی از خاطرات خانم بهروزی مربوط به این دوره است و اطلاعاتی نو و دسته اول درباره ی فعالیت های مجلس پس از پیروزی انقلاب به دست می دهد. شکل گیری جناح های سیاسی در مجلس و رقابت آنها از دیگر مسایلی است که خانم بهروزی به تشریح آنها پرداخته.
بخش مهمی از فعالیت خانم بهروزی مربوط به تأسیس جامعه ی زینب(س) است. این جامعه تشکلی سیاسی- مذهبی برای زنان است که به پیشنهاد رئیس جمهور وقت آیت الله خامنه ای به وجود آمد. این تشکل که خانم بهروزی از مؤسسین و دبیرکل آن است نقش مهمی در فعالیت های انتخاباتی مجلس، ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر تهران دارد، همچنین برای ترویج فرهنگ اسلامی تلاش می کند. خاطرات خانم بهروزی از تأسیس و فعالیت این حزب بخشی از تاریخچه ی احزاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی را روشن می سازد و ما را با زنان فعال سیاسی آشنا می سازد.
آگاهی ایشان از مسایل سیاسی و آشنایی با گروه ها و احزاب سیاسی و تفکرات آنها موجب شد که تحلیلی دقیق از انتخابات نهم و دهم ریاست جمهوری و حوادث پس از انتخابات در سال 1388 بنماید، که در بخشی از خاطرات ایشان به خوبی مشخص است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما