loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معمار محبت: روایات و خاطراتی از زندگی سردار شهید حسن شاطری (مهندس حسام خوشنویس)

1 (1)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده عبدالقدوس الامین

مترجم زهرا عباسی سمنانی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 278

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 45744 10003022
42,000 39,900 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب معمار محبت، روایات و خاطراتی از زندگی سردار شهید حسن شاطری (مهندس حسام خوشنویس) می باشد. این کتاب نوشته عبدالقدوس الامین است و با ترجمه زهرا عباسی سمنانی در انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

شهید مهندس حسام خوشنویس از بدو ورودش به خاک لبنان، پس از شکست اسرائیل در جنگ 33 روزه و بازگشت اهالی لبنان به شهرها و روستاهایشان که ارتش صهیونیست تأسیسات زیربنایی، ساختمان ها و سازمان ها آن ها را به کلی ویران ساخته بود، با مردم این سرزمین همراه بود و با آنان زندگی کرد.

پس از توقف جنگ، هیئتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست معاون رئیس جمهور از لبنان بازدید به عمل آورد و آمادگی ایران را برای همکاری در بازسازی لبنان اعلام کرد. با توجه به تجربه ی دیرین مهندس حسام در امر بازسازیِ مناطق آسیب دیده از جنگ در ایران و افغانستان، وی به عنوان رئیس تیم بازسازی لبنان انتخاب شد.

شدت خسارات وارده بر راه ها، پل ها و اماکن مذهبی از جمله مساجد و کلیساها، مدارس، بیمارستانها و ... باورکردنی نبود. بررسی ها به سرعت انجام و نقشه ها ترسیم شد. با پیمان کاران در مناطق مختلف تماس گرفته شد و قراردادها برای شروع کار بازسازی، ترمیم و ساخت مناطق آسیب دیده بدون فوت وقت امضا گردید.

به این ترتیب دایره ی فعالیت تیم بازسازی هرچه بیشتر افزایش یافت به طوری که طی شش سال و نیم خدمات برجسته و عظیمی را در همه ی مناطق کشور به انجام رساند. دستاوردهای این تیم بالغ بر 17328 طرح پیشرفته و پراکنده، شامل ساخت را هها، پل ها، اماکن مذهبی و دیگر طرح ها و برنامه های متوسط و کوچک در سراسر کشور بود. سخن از اقدامات مهندس حسام در طی سال های حضورش در لبنان حدیثی طولانی و نیازمند کتاب ها و صفحاتی بسیار است تا حق مطلب ادا شود.

شهید حسام با حضور در کشور لبنان تلاش ها و اقدامات برجسته و بخشش های دلسوزانه اش را در دوران بازسازی این کشور به ثبت رساند، به طوری که سخن گفتن از دوران بازسازی و بازگشت آبادانی به لبنان پس از جنگ 33 روزه بدون ذکر نام مهندس حسام و هیئت ایرانی به عنوان اولین و بزرگترین هیئت حاضر ممکن نیست. همه ی این ها یادآور نام آنان در اذهان مردم لبنان، مسئولان و فعّالان عرصه ی جنبش بازسازی لبنان از مناطق جنوبی تا بقاع و ضاحیه در جنوب بیروت است.

شهید حاج حسن شاطری معروف به حسام خوشنویس از فرماندهان سپاه قدس و مسئول بازسازی لبنان بود که 24 بهمن ماه 1391 در مسیر دمشق به بیروت به منظور انجام کارهای ستاد بازسازی، به دست حامیان و مزدوران رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

در بخشی از کتاب از قول سلطان اسعد، معاون شورای اجرایی حزب الله لبنان می خوانیم:

اخلاص حسن شاطری نسبت به حزب الله لبنان و تقدیس مقاومت و محبت ویژه اش به سیدحسن نصرالله برخاسته از عشقی بی مثال نسبت به جهاد و مجاهدین بود، او اعتقاد داشت که رهبری سید حسن نصرالله نعمتی از جانب خداوند است و کار در لبنان را فرصتی برای کار ذیل حزب الله لبنان به شمار می آورد.
وی می افزاید: اولین دیدار حسن شاطری پس از ورود به لبنان، دیدار با سیدحسن نصرالله بود و در آن دیدار وظایفی را که در زمان حضور در لبنان به آن خواهد پرداخت شرح داد و موافقت اولیه را از ایشان دریافت کرد. به گفته سلطان اسعد، سیدحسن نصرالله کسی بود که مسئله تغییر نام حسن شاطری را مطرح کرد و پیشنهاد داد تا بین مردم با نام دیگری غیر از حسن شاطری معرفی شود. وی هم بلافاصله پذیرفت و نام حسام خوشنویس برگزیده شد، نامی که تا زمان شهادت با آن شناخته شد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

محمد خان

توروخدا موجودش کنید

1 فروردین 1397

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما