loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سلام پیش دبستانی ها 28: مهارت تصویرسازی و نقاشی

ناشر کتاب نیستان

نویسنده داریوش صادقی

تصویرگر ایلگار رحیمی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 61

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 45795 10003022
33,000 31,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

هدف اصلی کتاب "تصویر سازی و نقاشی پیش دبستانی" هماهنگی چشم و دست، افزایش کنترل عضلات کوچک دست، ادراک دیداری هندسی از اشیاء و محیط اطراف و بالا بردن اعتماد به نفس کودکان در کشیدن نقاشی های ساده و پیشرفته بصورت مرحله به مرحله است. همانطور که کودک با یادگیری چند کلمۀ ساده می تواند با والدین ارتباط برقرار کند و به تدریج مهارت زبان آموزی را تکمیل کند، در این روش با ساده کردن شکل ها و اشیاء محیط اطرافش به چند شکل هندسی ساده و شناخته شده، قادر خواهد بود به تدریج هر شکلی را که می بیند یا تصور می کند، بکشد. این کتاب علاوه بر افزایش ادراک دیداری، توانایی تجسم هندسی کودکان را افزایش می دهد.

کودکان پیش دبستانی ، باید مهارت ها و توانایی های لازم برای ورود به مدرسه را به دست آورند. یکی از مهارت های ضروری برای ورود به مدرسه که در نوشتن آن ها تاثیر بسیار زیادی دارد، هماهنگی چشم و دست و کنترل ماهیچه های ظریف دست است. معمولا" اگر کودکی در این توانایی ها، ضعفی داشته باشد، مشکلاتش در کلاس اول و هنگام نوشتن به تدریج بروز می کند و به صورت بدخط نویسی، اختلال در نوشتن، نارسا نویسی و غیره دیده می شود. از طرفی توانایی شنیداری و دیداری کودک نیز باید با تمرین ها و روش های مناسب تقویت گردد. بنابراین کودکی که وارد مدرسه می شود هرچه بیشتر مهارت های زیر را کسب کرده باشد، از موفقیت، درک و پیشرفت بیشتری بهره مند می شود.

حافظۀ دیداری، تشخیص و تمیز دیداری، توالی دیداری
حافظۀ شنیداری، حساسیت شنیداری، توالی شنیداری
هماهنگی چشم و دست، جهت یابی فضایی، درک مفاهیم ابتدایی
دقت ، توجه و تمرکز فکری،اعتماد به نفس، مهارت بیانی، مهارت های حرکتی عمومی و عضوی و ...در مجموعۀ سلام پیش دبستانی ها سعی شده تا هر کتاب بر یک یا چند مهارت فوق تمرکز داشته باشد. در کتاب مهارت تصویر سازی و نقاشی، از ترسیم شکل های سادۀ هندسی و نقاشی حیوانات ، هدف های آموزشی مهمی به دست می آید. برخی از اهدافی که این کتاب دنبال می کند به شرح زیر است:

1- مراحل گام به گام آموزش کتاب به نحوی است که تمرین های مکرر آن باعث هماهنگی چشم و دست کودک می شود و توانایی او را در کنترل هدفمند مداد روی کاغذ بالا می برد.

2- ترسیم و کشیدن تصاویر سادۀ هندسی و تبدیل آن ها به نقاشی های حیوانات و اشیاء و ... باعث آشنایی با الگوهای هندسی ، ادراک هندسی محیط، توانایی تجسم اشیاء و حیوانات می شود.

3- ماهیچه های کوچک یا ظریف دست، با کشیدن خطوط کوتاه و ساده در قالب شکل های هندسی و نقاشی های ساده تقویت می شوند و کودک مهارت لازم جهت نوشتن حروف و اعداد و کنترل دست هنگام نوشتن را بدست می آورد.

4- هماهنگ سازی دونیمکرۀ چپ و راست مغز به دلیل استفاده از روابط هندسی اشکال و همچنین تبدیل آن ها به نقاشی و رنگ آمیزی آن ها، که جنبه ای هنری است در این نوع تمرین ها اهمیت ویژه ای دارد.

5- مهمترین تاثیر این تمرین ها آزاد کردن ذهن کودک از کشیدن تصاویر تکراری و کلیشه ای در نقاشی است. مثلا" کشیدن درخت و خانه و خورشید و کوه و رودخانه و آدم بیشترین عناصر نقاشی کودکان را تشکیل می دهند. با این تمرین ها کودک می تواند هر چیزی را که می بیند با تبدیل به اشکال هندسی و ترسیم ساده، شبیه آن را بکشد و رنگ آمیزی کند و به خلق تصاویر جدید بپردازد.

6- نقاشی محصول تولیدی کودک است. وقتی این محصول مورد تشویق و توجه بزرگترها و اطرافیان قرار می گیرد خیلی برای کودک جذاب و خوشایند است. این کار حس اعتماد به نفس خوبی به کودک می دهد. کشیدن هر یک از این نقاشی ها به دلیل ساده بودن، برای کودک آسان است، و به دلیل جالب بودن طرح ها برای بزرگ سالان شگفت آور، تحسین مکرر و تشویق های والدین و اطرافیان پس از کشیدن هر نقاشی، حس اعتماد به نفس بسیار خوبی برای کودک به ارمغان می آورد.

7- نقاشی، هنر جذابی است که اکثر کودکان به آن علاقه نشان می دهند. اگر بصورت هدفمند به آن ها آموزش داده شود چون توانایی ادراک دیداری آن ها را افزایش می دهد، باعث می شود از این مهارت در نوشتن یا ریاضیات کمک بگیرند.

8- تعامل و ارتباط کلامی کودک و والد هنگام ترسیم اشکال و انجام نقاشی علاوه بر اثر عاطفی عمیق به دلیل تشویق ها و نوازش ها، باعث ارتباط کلامی می شود که بسیار اهمیت دارد و والدین پس از کشیدن هر نقاشی باید به تشویق و تمجید کودک بپردازند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما