loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زنان پیامبر اکرم (ص) و زنان با پیامبر اکرم (ص)

3 (1)
هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

اسلام به انسان بودن زن و مرد در آفرینش از دیدگاهی واحد می نگرد و برای آنان جایگاهی یکسان قائل است.
تعلیم اسماء در انسانها اعم از زن و مرد به ودیعه نهاده شده است و همچنین از همان ابتدا رسالت بر دوش کشیدن امانت الهی برعهده انسان قرار گرفته است.
درحالیکه اسلام در روزگار و سرزمینی ظهور کرد که زن به لحاظ حقوقی و اجتماعی در موقعیتی فروتر از مردان قرار داشت.
پیامبراکرم(ص) طی بیست و سه سال رسالت خویش کوشید که تحولی بنیادین در فرهنگ جامعه جاهلی آن روز ایجاد کند تا از سویی زمینه رشد و تعالی همه جانبه زنان را فراهم سازد و از سوی دیگر دیدگاه جامعه را نسبت به آنان متحول نماید.

زنان در عصر رسول الله(ص) بسیار مورد توجه و تکریم آن حضرت بودند و تحت آموزه های جدیدی که پیامبراکرم(ص) در جزیرةالعرب رواج داد، وضعیت آنان به سرعت تغییر کرد و جایگاه فرهنگی ـ اجتماعی متفاوتی یافتند.

یکی از موضوعات مهم و مورد ابتلای امروز، جایگاه و نقش زن در جامعه است. در جوامع اسلامی و به ویژه کشورمان ایران اسلامی، از دیرباز در پی استخراج نصوص، شواهد و متونی بوده اند که بیانگر ایفای نقش زنان در صدر اسلام و هنگام حضور پیشوایان دین بوده است.

در کتاب حاضر کوشش شده است زندگانی زنان پیرامون رسول الله (ص) که رابطه نسبی و سببی داشته و یا از زنان صحابی آن حضرت محسوب می شده اند، از ابعاد مختلف بررسی گردد.
بیشتر تأکید مؤلف عمده زنان صحابی مطرح عصر رسول الله (ص) می باشند که واجد فعالیت و نشاط تأثیر گذار اجتماعی ـ سیاسی بوده و یا در جریان های تاریخی - مذهبی روزگار خود نقش برجسته ای ایفا نموده و روایاتی را از پیامبر اکرم (ص) نقل نموده اند که شرح حال فعالیت ها و فداکاری های آنان صفحات زیادی از کتب تاریخی را به خود اختصاص داده است.

استاد محمود مهدوی دامغانی بر این کتاب مقدمه نوشته است.

این کتاب در دو فصل تقدیم خوانندگان می شود.
فصل اول با نام «زنان پیامبر اکرم (ص)» به بررسی زندگانی همسران رسول الله (ص) بر اساس تقدم زمانی می پردازد.

فصل دوم که با عنوان «زنان با پیامبر اکرم (ص)» نامیده شده است، خود دارای چهار بخش است:
بخش اول به زندگانی مادر بزرگوار و دایه آن حضرت پرداخته شده است.
بخش دوم اختصاص به بررسی زندگانی دختران رسول الله (ص) دارد. در این بخش سعی شده است تاریخ زندگی آخرین دختر آن حضرت، فاطمه (س) با تفصیل بیشتری بررسی شود.
بخش سوم به بررسی زندگانی زنان صحابی مهاجر اختصاص دارد که نام این بانوان گرانقدر بر اساس حروف الفبا تنظیم و ارائه گردیده است.
بخش چهارم در تکمیل بخش سوم است و اختصاص به بررسی زندگانی زنان صحابی انصار دارد و با همان روش تنظیم بانوان مهاجر، نظم داده شده است.
زندگانی شهیده اول اسلام و صحابی بزرگوار رسول الله (ص) یعنی سمیه مادر عمار یاسر را که از زنان مهاجر و انصار به شمار نمی آید، زینت بخش فراز پایانی کتاب می باشد.

نکته حائز اهمیت درباره زنان صحابی رسول الله (ص) اعم از مهاجر و انصار این است که تعداد آنها محدود به اسامی نام برده در این کتاب نمی باشد و اصولاً صحابیان زن مشتمل بر تعداد کثیری از بانوان معاصر رسول الله (ص) هستند.
برای اطلاع مبسوط از تعداد و اسامی زنان صحابی رسول الله (ص) می توان به کتب تاریخی از جمله جلد هشتم الطبقات الکبری ابن سعد، جلد هشتم الاصابه فی تمییز الصحابه ابن حجر عسقلانی، جلد چهارم الاستیعاب فی معرفه الاصحاب ابن عبدالبر، جلد ششم اسد الغابه ابن اثیر و اعلام النساء فی عالمی العرب و الاسلام عمررضا کحاله رجوع نمود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما