loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حسن (علیه السلام) کیست؟: تحقیقی علمی و جامع پیرامون مساله صلح امام حسن مجتبی (ع) در 5 بخش به همراه خطبه 31 نهج البلاغه وصیت نامه حضرت امام علی (ع) به امام حسن (ع)

ناشر فراهانی

نویسنده فضل الله کمپانی

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 288

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در میان کتا ب های محدود و معدودی که پیرامون ابعاد شخصیت و زندگانی کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) نوشته شده است، کتاب «حسن(ع) کیست» کتابی شایسته، جامع و درخور مطالعه است.

نویسنده ی کتاب مرحوم فضل الله کمپانی(از نوادگان آیت الله العظمی حاج شیخ محمد حسین کمپانی(ره))می باشد که کتاب را در سال 1353 تألیف نموده است.(متوفی 1372) در ابتدای کتاب تصویری از نویسنده با عنوان «محقق فقید شادروان سرهنگ فضل اله کمپانی» درج شده است، و با وجود نظامی بودن نویسنده، از متن کتاب برمی آید که ایشان تسلّط خوبی بر علوم اسلامی داشته است.کتاب در پنج بخش تدوین شده است:
بخش اول: دوران کودکی و نوجوانی
بخش دوم: دوران خلافت حضرت مجتبی(ع)
بخش سوم: بحث و تحلیل در پیرامون مسأله صلح
بخش چهارم: اولاد و اصحاب امام حسن(ع)
بخش پنجم:مکارم الاخلاق امام حسن(ع)

نویسنده کتاب را تحقیقی و تحلیلی نگاشته، لذا بخش سوم که بحث صلح امام حسن علیه السلام است، محور اصلی کتاب را شکل داده است.

مولف در مقدمه ی کتاب می گوید:

«کتاب حاضر نیز یک بررسی کوتاه و اجمالی در تاریخ زندگانی امام دوّم شیعیان حضرت حسن بن علی علیه السلام و مخصوصاً تحقیق در مسأله ی متارکه ی جنگ با معاویه است که به نام صلح مشهور شده و اشخاص عوام و ساده لوح چنان پنداشته اند که امام حسن علیه السّلام یک شخص عاجز و راحت طلبی بوده و صلح با معاویه را بر جنگ ترجیح داده است و همچنین حدیث سازان و مخالفینش او را به عنوان یک فرد خوشگذران که زنان متعدد گرفته و طلاق داده است معرفی کرده اند، در صورتی که این مطلب از اصل دروغ بوده و اتهامی است که دشمنانش به ساحت مقدّس او وارد ساخته اند و ما در این کتاب تاجایی که مطالعات تاریخی اقتضاء کند با توسل به روح پر فتوح حضرت امام مجتبی علیه السلام و تقاضای توفیق از حضرت احدّیت مطالبی را به رشته تحریر در می آوریم باشد که گوشه ای از حقایق تاریخ زندگی آن حضرت را نمایش دهیم اگرچه معرفت کامل او و شرح کمالاتش نه تنها از عهده نگارنده بلکه از توانایی عموم صاحب نظران و ارباب قلم خارج است.»

مطالعه ی این کتاب اطلاعاتی نسبتاً جامع و کامل از زندگی کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) برای شما به ارمغان خواهد آورد.
نویسنده در این کتاب با نگاهی اجمالی به تاریخ زندگانی امام حسن(ع) (350 ق)، مسئلة ترک جنگ با معاویه را که به مسئلة صلح معروف شده است، بررسی کرده است. در این راستا، مطالبی دربارة امامت آن حضرت بیان شده و به حیله گری های معاویه در مسئلة جنگ اشاره شده است. در ادامه، شرایط و اوضاع اجتماعی آن دوره بررسی و علل عقد قرارداد صلح میان طرفین شرح داده شده است. در پایان کتاب نیز پس از بیان ویژگی های اخلاقی امام حسن(ع)، متن و برگردان فارسی خطبة «31 نهج البلاغه» با موضوع وصیت نامة امام علی(ع) به امام حسن(ع)، آورده شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما